Hlavní obsah
K účinné pomoci občas stačí jen správně dýchat nebo upravit postoj těla. Foto: Profimedia.cz

Proč nás bolí hlava a co s tím

Bolesti hlavy trápí až devadesát procent lidí. Při únavě, dehydrataci nebo změnách tlaku si je dokážeme zdůvodnit. Poznáme i bolest při virózách či zánětu dutin, „třeštění“ hlavy po přemíře alkoholu… Jindy ale tápeme a doufáme, že to vyřeší nějaké analgetikum. To však nepomůže vždy. Jaké jsou druhy bolesti a jak na ně?

K účinné pomoci občas stačí jen správně dýchat nebo upravit postoj těla. Foto: Profimedia.cz
Proč nás bolí hlava a co s tím

Bolest hlavy není nikdy bolestí lebečních kostí ani samotné mozkové tkáně. Ty totiž nejsou zásobené nervovými vlákny, nemáme tedy bolest jak cítit. Většinou ji způsobují nervové pleteně probíhající mezi kůží a kostmi lebky.

Bolet ale mohou také svaly a cévy zásobující mozek a tkáně vně lebečních kostí. Nervová zakončení přenášející bolest, tzv. nociceptory, může stimulovat např. stres, svalové napětí, stahující se a rozšiřující se cévy.

A věděli jste třeba, že k účinné pomoci občas stačí jen správně dýchat nebo upravit postoj těla?

Primární a sekundární

Bolesti hlavy můžeme podle Rudolfa Kotase z Neurologické kliniky FN Plzeň rozdělit na primární a sekundární.

  • Primární nesouvisejí s nějakým onemocněním, v jehož důsledku by se objevily. Není u nich přítomna žádná stopa po úrazu, tumor nebo organické postižení.“ Jde o opakující se bolesti, jež mají charakteristický a „relativně stereotypní“ průběh.
  • Často u nich známe jejich provokační faktory, případně vznikají za určitých jasných okolností. Řadí se mezi ně migréna, tenzní typ bolesti hlavy, tzv. cluster headache, bolesti hlavy při kašli, fyzické zátěži, dehydrataci atd.
  • Sekundární bolesti hlavy jsou pak naopak příznakem například mechanického poranění hlavy, tumoru nebo organického onemocnění uvnitř či vně hlavy. Řadí se do nich i bolesti hlavy podmíněné metabolickou poruchou či podáním i odnětím některé látky,“ doplňuje Rudolf Kotas s tím, že se jedná o náhlé, velmi silné bolesti po úrazu hlavy, nově vzniklé bolesti po 50. roce věku, progresivně narůstající bolesti, nově vzniklé bolesti u pacientů s onkologickým onemocněním.
  • Ale také o bolest související se zvýšenou teplotou, meningeálním drážděním (dráždění mozkomíšních plen nejčastěji záněty, krvácením nebo nádorovým rozšířením) nebo zvracením.

Jak poznat, proč nás hlava bolí, abychom se mohli správně léčit?

  • Strašák migréna

Migréna je chronické onemocnění postihující cévy mozku. Cévy se nejprve stáhnou v oblasti zrakového centra v týlní části hlavy. Silnou bolest pak vyvolává druhá fáze migrény – rozšiřování cévního řečiště v oblasti mimolebních tepen, zejména krkavice.

Záchvat přichází často v periodách, většinou do jedné poloviny hlavy, někdy ho provází nevolnost, světloplachost a další příznaky.

Co pomůže: Migrénu lze dle doporučení IKEM řešit celoživotním dodržováním správné životosprávy (omezení dusitanů, dráždivých jídel a umělých sladidel), tím se lze vyhnout až 75 procentům záchvatů. Migrény je ale třeba vždy konzultovat s lékařem, zejména když běžné léky proti bolesti nestačí.

K dispozici jsou analgetika např. v podobě čípků, které jsou šetrnější pro žaludek, případně v kapkách, či triptany, tedy speciální akutní léky, které blokují serotoninové receptory aktivované záchvatem migrény atd. Tyto medikamenty však může po náležité prohlídce předepsat jen lékař. Začít můžete u svého praktika.

  • Tenzní bolesti

Tenzní bolest hlavy je nejčastějším typem. Trpí jí až osm z deseti lidí a obvykle ji spouští napětí a ztuhlost svalů šíje. Nevíme, jestli a v jaké míře tyto bolesti sužovaly lidi v minulosti, ale dnes jsou dávány do souvislosti se stresem a životním stylem.

Nejsou tak silné jako migréna, výrazně neomezují běžnou denní aktivitu, ale jsou nepříjemné tím, že trvají déle a vyskytují se častěji a opakovaně.

Co pomůže: Česká Společnost pro diagnostiku a léčbu bolestí hlavy (Czech Headache Society) doporučuje jako léčbu probíhajících záchvatů běžné analgetikum, jehož základem je paracetamol nebo kyselina acetylsalicylová, to by mělo být dostačující.

Dlouhodobá léčba (minimálně 3 měsíce) většinou sahá po lécích ze skupiny antidepresiv. Nicméně i při těchto bolestech je třeba upravit životní styl – především se vyvarovat chronických stresových situací a pravidelně cvičit (včetně cviků uvolňujících oblast šíje a ramen). Pomáhá i správný dech a pohyb na čerstvém vzduchu.

  • Cluster headache 

Jde o nepříliš častý typ primární bolesti hlavy (anglické slovo cluster znamená nakupení či hnízdo, headache = bolest hlavy). Častěji postihuje muže než ženy, a to v poměru 6–8:1. Zajímavé je, že poprvé se bolesti objevují až kolem 30. roku života. Zvláštní název se vztahuje buď k nakupení bolesti na jedno místo (např. kolem jednoho oka), nebo k poměrně řídké periodě bolestí.

Většinou se opakují jednou ročně (někdy i dvakrát), ale mohou se objevit i jednou za dva roky. Jejich sezonou je předjaří, jaro nebo podzim. Periodická ataka trvá u různých pacientů různě dlouhou dobu, ale nejčastěji se udává čtyři až osm týdnů. Poté se bolest sama zklidní a zmizí. Častěji se objevuje u kuřáků a lidí nadměrně konzumujících alkohol, vliv má i dědičnost.

Co pomůže: Léčba zatím umí jen snížit četnost, intenzitu i délku trvání atak. Problém ale je, že běžná analgetika obvykle nestačí. Účinná bývá inhalace kyslíku (zklidnění se dostaví asi do 15 minut). Lékaři předepisují též triptany účinné na migrény, případně nasazují lokální anestetika.

Pokud nepomohou léky, zbývá chirurgické řešení – lékař při něm přeruší nerv, který se podílí na přenosu bolesti (nejčastěji oční větev trojklanného nervu).

Bolest často způsobí i krční páteř. Obvykle postupuje od týlu přes temeno směrem k přední části hlavy.

Foto: Profimedia.cz

  • Při kašli

Tento vzácný typ bolesti hlavy je vázaný na různé aktivity, především kašel, kýchání, smích, křik, tlak na stolici a všechny ostatní činnosti, které zvyšují nitrohrudní a nitrolební žilní tlak.

Obtíže bývají náhlé, rychle dosáhnou vrcholu své intenzity a následně stejně rychle zeslábnou. Tupá bolest hlavy ale může přetrvávat i několik hodin. Bolesti jsou většinou oboustranné.

Co pomůže: Analgetika.

  • Při fyzické zátěži

Jde o primární bolest hlavy a je časově vázána na vyšší tělesnou námahu u jinak naprosto zdravých jedinců. Nejčastěji jimi bývají ti, kteří netrénují, či trénují málo a přecení své síly.

Bolesti se mohou projevit po krátkém běhu, tenisovém zápasu, plavání nebo jiném intenzivnějším sportu. Často postižené vyděsí, protože bývají silné, oboustranné, pulzující a nezřídka jsou doprovázeny nevolností, zvracením či citlivostí na světlo. Mohou trvat pět minut, ale i celý den.

Tento druh bolesti hlavy může vyvolat i velké horko, vysoká vlhkost vzduchu, vysokohorské prostředí, káva, hypoglykémie, hlad, dehydratace či alkohol. Náchylní k ní bývají ti, kteří trpí migrénami. Bolesti sice postupně slábnou, ve slabé formě ale mohou přetrvávat i několik dní až týdnů.

Při cvičení je zřejmě způsobuje natažení krčních vazů a šlach s následnou svalovou kontrakcí. Stejný typ bolesti mohou vyvolávat i organická onemocnění mozku.

Co pomůže: Nezapomínejte na protažení před i po sportu, při atace ihned přestaňte s fyzickou zátěží, zkuste dechová a uvolňovací cvičení. Pokud nepomohou, vezměte si analgetika.

Kdy určitě vyhledat lékaře
Některé bolesti hlavy mohou znamenat vážné onemocnění, jako je třeba klíšťová encefalitida, mozková mrtvice a další. Jaká bolest by vás tedy měla poslat k lékaři?
  • náhlá, prudká
  • náhlá, prudká bolest spojená se ztuhlostí šíje
  • když se objeví i zvýšená teplota
  • doprovázená záškuby končetin
  • spojená se zmateností nebo ztrátou vědomí
  • po úrazu hlavy
  • provázená bolestí oka nebo ucha či jejich poruchou
  • přetrvávající bolest u lidí, u nichž se dříve nevyskytovala
  • opakující se bolesti hlavy u dětí
  • pokud brání v běžném životě
  • objevuje-li se častěji než jednou za týden, trvá-li déle než 24 hodin
  • užíváte-li analgetika více než 2x týdně

Bolí vás hlava od krční páteře? Rozdýchejte to!

Hlavně u tenzních bolestí hlavy od krční páteře je podle fyzioterapeutky Daniely Gregorové z Fyzio světa velmi účinné správné dýchání.

„Pokud se práce svalů při dýchání neumí přizpůsobit a nechová se ekonomicky v závislosti na měnících se zevních i vnitřních podmínkách, vzniká svalová nerovnováha. Nadměrné napětí svalů trupu a šíje, nevyvážená práce břišních a zádových svalů a neschopnost vnímat práci bránice ovlivňují držení páteře. Výsledkem je, že se hrudník přestává roztahovat do stran, hrudní páteř tuhne ve vyhrbení, omezuje se přirozená pohyblivost žeber a orgánů dutiny břišní. To vše se vlivem kaskádového efektu projeví v postavení bederní a krční páteře.“

Jak tedy správně dýchat?

  • Lehněte si na záda, kolena pokrčená, chodidla volně opřená o podložku, páteř je napřímená, vnímejte její délku od temene hlavy ke kostrči. Bederní páteř mějte volně položenou na podložce. Volná máte i ramena, krční páteř, hlavu i obličej, ruce s volně nataženými prsty leží na podbřišku a palce obepínají boční strany pasu.
  • Pozorujte hloubku, rychlost, plynulost a lokaci dechu, nádech pak směřujte do hrudního koše a prohlubujte ho.
  • Výdech nechte pasivní, ať plyne sám.
  • Další nádech směřujte pod konečky prstů položených rukou i palců, hrudník se nehýbe, zato břišní dutina se symetricky roztahuje do všech stran. Výdech je opět pasivní.
  • Oba typy dechu vystřídejte několikrát, výdech, zpočátku stejně dlouhý jako nádech, zkuste mírně prodloužit a ubírejte na frekvenci – dech tedy zpomalujte.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků