Hlavní obsah
Spánek je důležitý pro naše každodenní fungování. Foto: Profimedia.cz

Návod, jak rychle usnout

Podle amerických center pro kontrolu a prevenci nemocí potřebují dospělí spát alespoň sedm hodin a dospívající osm až 10 hodin denně. Tyto hodnoty ale může být těžké splnit, obzvláště, pokud bojujete se špatným usínáním. Jak se s tím vypořádat?

Spánek je důležitý pro naše každodenní fungování. Foto: Profimedia.cz
Návod, jak rychle usnout

„Usínání trvá obvykle u zdravého člověka kolem 15 minut. Pokud během této doby spánek nepřijde, buďte trpěliví. Čím víc se budete stresovat tím, že nespíte, tím hůře vám půjde usnout,“ říká expertka na spánkovou medicínu z Harvardské univerzity Rebecca Robbinsová pro CNN.

„Pokud se vám po dvaceti minutách v posteli nebude chtít spát, běžte do jiné místnosti, rozsviťte si tlumené světlo a vykonávejte nějakou uklidňující aktivitu, kterou máte rádi. Až se vám bude chtít spát, běžte to znova zkusit do postele. Stejný scénář by se měl dodržovat i v případě, když se probudíte uprostřed noci,“ říká doktor Raj Dasgupta.

„Slibte si, že už se nikdy nebudete dlouhé hodiny převalovat v posteli a raději opustíte svoji postel. Jinak budete mít svoje lůžko spojené i se špatnými spánkovými návyky,“ souhlasí Robbinsová. Někteří lidí totiž věří, že ležet v posteli se zavřenýma očima je pro tělo podobně přínosné jako spánek. To ale není pravda.

Jak lze přirozeně co nejdříve přivolat spánek?

Posvátná ložnice

Udělejte z vaší ložnice chrám spánku. Naučte svůj mozek na to, že ložnice je místo k odpočinku nebo sexu. Žádnou jinou aktivitu zde neprovozujte. To znamená, žádná práce v posteli, žádné telefonování nebo sledování televize. Jen tak docílíte, že si váš mozek bude spojovat postel se zaslouženým odpočinkem.

Velkou pozornost věnujte i samotné ložnici. Udržujte ji uspořádanou a čistou. Důležité také je, aby byla chladnější než ostatní místnosti a vám se v ní tak lépe spalo.

Nezapomeňte pak také na to, aby vás při spánku nerušilo žádné světlo. Vyplatí se investovat do zatemňovacích žaluzií nebo nepropustných závěsů.

Vytvořte si rutinu

Vyčistěte si zuby a dejte si relaxační sprchu nebo koupel. Následně věnujte poslední chvíle před spánkem nějaké relaxační aktivitě – například četbě knihy. Můžete také zkusit meditaci či poslech uklidňující hudby.

„Meditace je akt umožňující průchod myšlenek, aniž by jim byla věnována vědomá pozornost,“ říká Robbinsová. U postele mějte také deník, kam si budete zapisovat své největší obavy a starosti. Díky tomu, že si je před usnutím zapíšete, si vyčistíte hlavu a nebudete se strachovat, že ráno třeba na něco zapomenete.

Dýchejte zhluboka

Hluboké nádechy a výdechy pomohou uklidnit rozvířenou mysl, díky čemuž se vám bude lépe a rychleji usínat. Experti doporučují různé techniky dýchání, nejúspěšnější je asi šest na šest. Tedy metoda, během které se po dobu šesti sekund nadechujete a dalších 6 vteřin vydechujete.

Dýchejte směrem do břicha. Pokud si nevíte rady, nechte břišní membránu klesnout, trochu zatlačte na břicho a do této části se pokuste vdechnout.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků