Nutriční terapeutky Yvonne Bishop-Westonová a Stephanie Jeffsová se na sofeminine.com rozhodly zbořit mýty o syrové (RAW), vegetariánské a veganské stravě.

Všichni vegetariáni jsou zdraví

Jen to, že se někdo rozhodne ze stravy vyřadit maso a nahradit jej rostlinnými bílkovinami, neznamená, že bude zaručeně zdravý. Je velmi jednoduché ztratit míru a nahrazovat maso velkým množstvím zeleniny. I vegetariáni mohou stále konzumovat dorty, sušenky a stejně tak jako ostatní mohou ve stravě přijímat spoustu tuků a cukrů.

„Vegetariáni musí jíst vyváženou a zdravou stravu, která je bohatá na vitamíny, minerály, zdravé tuky, vlákninu i bílkoviny. Vynechávat maso a jíst spoustu nezdravého jídla je nesmysl,“ říká Stephanie Jeffsová.

Rostlinná strava je nudná

To určitě není pravda. Vegetariáni se naopak těší ze široké škály potravin v mnoha různých podobách. Na rozdíl od ostatních se jim otvírá svět plný nových receptů, chutí i experimentování. Pro většinu lidí je maso základem jídelníčku, v rostlinné stravě se nahrazuje hlavně luštěninami. „Díky vegetariánské stravě se krásně nastartují chuťové pohárky a u mnohých lidí se následně rozvine vášeň pro vaření.“

Nedostatek bílkovin

„Kdy jste naposled slyšeli o tom, že by někdo onemocněl z toho, že nepřijímá dostatek bílkovin?“ ptá se Yvonne Bishop-Westonová. „Slýcháme spíše o přemíře tuku, cukru, nedostatku vlákniny, vitamínů, minerálních látek, zeleniny nebo naopak příliš velkém množství bílkovin, které člověk přijímá například formou Atkinsonovy diety,“ říká nutriční specialistka.

Vysvětluje také, že bílkoviny jsou důležité pro to, aby se budovala svalová hmota, ale namísto masa se dají přijímat například konopným proteinem (společně se základními tuky) a jinými potravinami. Upozorňuje také na fakt, že i někteří vrcholoví sportovci se dali na vegetariánství. Z nich můžeme jmenovat například Martinu Navrátilovou nebo vegany Mikea Tysona a tenisové hráčky Serenu a Venus Williamsovy.

Strava bez masa, málo energie

Dá se získat energie pouze z rostlinné stravy? Ano, a to právě díky tomu, že tělo nemusí trávit těžké masité pokrmy, říká Jeffsová. Kalorie přijaté rostlinnou stravou tělo zasytí dostatečně, není tedy důvod pochybovat o tom, že by tělu scházela energie.

Díky rostlinné stravě zhubnu

Odbornice upozorňují, že pokud člověk nepřestane jíst bílé pečivo, sušenky, pizzy, sójové zmrzliny nebo těstoviny, pizzu a kolové nápoje, rozhodně nemůže čekat, že shodí nějaké kilogramy. Pokud se ovšem přeorientuje na zdravou stravu a do jídelníčku zařadí fazole a spoustu čerstvé zeleniny, bylo by přinejmenším zvláštní, kdyby nezhubl. „Nezáleží na tom, jestli jíte maso či nikoli. Pokud budete jíst špatné a nezdravé jídlo, nadváha vás nemine.“

Vegetariánství a veganství škodí zdraví

Ve skutečnosti bylo zjištěno, že živočišné proteiny jsou spojeny s onemocněním ledvin, diabetem, rakovinou, a dokonce i osteoporózou. Částečně je to proto, že masité pokrmy jsou většinou bohaté na cholesterol a tuky. „Mezi hlavní výhody rostlinné stravy patří konzumace ovoce a zeleniny. Neexistuje žádná důležitá živina, kterou z nich nemůžete dostat,“ říká Yvonne.

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz: