Hlavní obsah
Pracovník dezinfikuje prostor před hlavním nádražím v Miláně Foto: Claudio Furlan, ČTK/AP

Ochromení Itálie dusí i český byznys. Měsíc už by byl vážný, říká šéf milánské kanceláře CzechTradu

Rozsáhlá karanténa v Itálii komplikuje byznys českých firem v oblasti cestovního ruchu, ale i průmyslu a obchodu. Většina Italů opustila kanceláře, proto je problém se dovolat, tamní firmy totiž používaly hlavně pevné linky, informoval v pátek Marek Atanasčev, vedoucí zahraniční kanceláře státní agentury CzechTrade v Miláně.

Pracovník dezinfikuje prostor před hlavním nádražím v Miláně Foto: Claudio Furlan, ČTK/AP
Ochromení Itálie dusí i český byznys. Měsíc už by byl vážný, říká šéf milánské kanceláře CzechTradu

Epicentrum pandemie koronaviru se podle Světové zdravotnické organizace už přesunulo z Číny do Evropy. Nejvíce postižená je právě Itálie, kde k pátečnímu večeru evidovali přes 17 tisíc infikovaných - počet se za den zvedl o zhruba 2500.  Také obětí výrazně přibylo - o 250 na 1266.

Nejvíce zasažený region Lombardie, který se z 25 procent podílí na HDP pomalu rostoucí italské ekonomiky, je v karanténě, která v současné době platí pro celou Itálii. S šířením nákazy jsou na tom podobně také oblasti Benátska a Emilia-Romagna, které dohromady tvoří 40 procent HDP a z 50 procent se podílejí na exportu.

„Do všech tří zasažených regionů se vyváží většina výrobků z České republiky, což v současnosti činí velký problém,“ uvedl Marek Atanasčev.

„Podle prognóz ekonomů by stačil měsíc ochromení Itálie, aby byl dopad na český export závažný. V současné době se s tíživou situací v Itálii potýkáme již 17 dní a do budoucna může být situace pro český export vážná hlavně v oblasti automotive nebo nábytkářství. Zároveň zde velmi trpí turismus, kdy se oproti loňskému roku v některých oblastech snížila návštěvnost i o 90 procent,“ dodal.

Itálie je pro Českou republiku osmým největším vývozním trhem, kdy v loňském roce export činil přes 173 miliard korun. Mezi komodity s největším vývozem se řadí stroje, léky nebo automobily. Co se týče importu, Italové jsou pro tuzemsko pátým největším partnerem. Loňský dovoz přesáhl hranici 167 miliard korun a dominují mu automobily nebo ropa.

Jelikož koronavirus zasáhl primárně průmyslově silný sever státu, italská vláda připravuje opatření na podporu ohrožené ekonomiky a snaží se, aby byl celkový dopad aktuální situace na ekonomiku co nejmenší.

„V současné chvíli vláda připravila budget ve výši 25 miliard eur na podporu italské ekonomiky, firem a fyzických osob. Počítá s okamžitým užitím 12 miliard, které budou rozděleny na zdravotnické prostředky a prostředky civilní obrany. Následně budou poskytovány půjčky firmám, podpora rodinám, firmám k vyplácení mezd, snížení splátek na bydlení a další. Zároveň by čtyři miliardy měly jít na podporu exportu,” uvádí Atanasčev.

Tamní podniky tvoří 95 procent malých a středních firem, na kterých je Itálie závislá a z toho důvodu se vláda chystá vyplácet finanční podporu. „Právě tyto podniky jsou na jakékoliv výkyvy nejvíce náchylné, ale italská vláda deklarovala, že nikdo kvůli koronaviru nepřijde o finanční prostředky,“ dodává Atanasčev.

Celá situace velmi silně dopadá také na módní průmysl. „Do Itálie každoročně přijíždí přibližně 6 milionů Číňanů, kteří standardně projíždějí na trase Milán-Řím, a jsou největší klientelou pro prestižní módní italské značky. Koronavirus velmi narušil prodeje, které začaly klesat a v současné době jsou zastavené veškeré obchody a obchodní aktivity, které nesouvisí s prodejem potravin a léků,” podotýká Atanasčev.

Každodenní život v Itálii je zásadně omezen, což se mimo jiné začíná ukazovat jako fatální pro zahraniční obchod. Projevují se problémy s expedicí zboží do České republiky a dodávky se zpomalují.

Pro CzechTrade je také zásadní, že až do července byly zrušeny veškeré veletrhy a individuální schůzky s českými podnikateli na území Itálie, což pro české klienty znamená zmaření obchodních příležitostí.

Další věc je, že mnoho firem čerpá placené či neplacené dovolené nebo je na home office a Italové většinou používají pevné linky, takže je těžké někoho zastihnout a plánovat další aktivity.

„Další věc je, že mnoho italských firem čerpá placené či neplacené dovolené nebo pracuje na home office a Italové většinou používají pevné linky, takže je těžké někoho zastihnout a plánovat další aktivity. Pozitivní je, že na straně našich klientů přetrvává optimistická nálada, že vše odezní a budeme moct pokračovat v rozjednaných plánech. Z naší strany jsme připraveni exportérům pomoci, jak jen to bude možné, “ uzavírá Atanasčev.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků