Hlavní obsah

Nadšení nejsme, využijeme konzultace, reagují zástupci škol na odsouvání návratu žáků SŠ

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Odsunutí návratu žáků k praktické výuce podle předsedy Unie školských asociací CZESHA Jiřího Zajíčka ukazuje, že školy pro vládu nejsou jednoznačnou prioritou. Hlavně v učebních oborech podle něj už chybí žákům tolik praxe, že to půjde jen stěží dohnat. Školy jsou přitom na návrat žáků připraveny, začaly i s testováním zaměstnanců, uvedl. Kriticky zhodnotila rozhodování vlády i šéfka Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová.

Foto: ČTK

Ministr školství Robert Plaga

Článek

Na dobrovolné skupinové konzultace budou moci od 19. dubna docházet žáci posledních ročníků středních škol a žáci SŠ, kterým hrozí, že v tomto roce propadnou. Na Twitteru to uvedl ministr školství Robert Plaga (za ANO).

Konzultace budou moci probíhat v maximálně šestičlenných skupinách, dosud byly možné jen individuální konzultace.

Žáci závěrečných ročníků středních škol budou moci chodit na konzultace

Domácí

Po jednání kabinetu ministr zdravotnictví Petr Arenberger (za ANO) doplnil, že praktická výuka na středních a vyšších odborných školách, konzervatořích a v posledních ročnících vysokých škol se příští pondělí neobnoví, jak vláda původně plánovala. Bude to téma až na některém z dalších jednání vlády.

Obnovení praktické výuky, které kabinet avizoval od příštího týdne, nakonec Mezioborová skupina pro epidemické situace (MeSES) nedoporučila s ohledem na další změny v opatřeních, jako je otevření papírnictví či obchodů s dětským oblečením. Návrat k praktické výuce by se podle nich proto měl odložit nejméně do 26. dubna.

Problém u praktických zkoušek

Podle Zajíčka je to výsledek málo zodpovědného stanoviska politiků, kteří se rozhodli uvolnit raději obchody než školy. „Ta priorita (školství) tu prostě jednoznačně není,” myslí si.

Chybějící praktická výuka podle něj bude problém zejména pro závěrečné zkoušky v učebních oborech. Praktické zkoušky se tam sice budou moct konat výjimečně až v létě, ale na rozdíl od maturitních zkoušek, jak připomněl, se jejich forma nedá změnit.

Žáci se budou před maturitami a přijímačkami testovat, budou povinné roušky

Věda a školy

„Úplně dobré řešení v tuto chvíli nevidím. I kdyby nastal návrat příští pondělí, tak by bylo za minutu dvanáct, ne-li minutu po dvanácté,” poznamenal ředitel Masarykovy střední školy chemické v Praze.

Gymnazisté se chtějí na maturitu v klidu připravit doma

Schejbalová už s návratem posledních ročníků do lavic před maturitami nepočítá. V pražském Gymnáziu Nad Štolou, které vede, o to podle ní už studenti ani nestojí - chtějí se teď spíš v klidu doma připravovat na zkoušky. Podle ní možnosti skupinových konzultací využijí spíš odborné školy.

Poslední pololetí už jen příprava na maturitu, žádá studentský návrh zákona. Míří do Sněmovny

Věda a školy

Pozastavila se i nad tím, proč má být ve školách zakázaný tělocvik, když budou moct děti sportovat jinde.

„Ve škole by aspoň byly v jedné homogenní otestované skupině,” podotkla. Podle posledního rozhodnutí vlády může být venku na jednom sportovišti až šest dvoučlenných skupin, musí být ale nejméně deset metrů od sebe.

Venku i vevnitř se mohou sejít jen dva lidé, sportovci musí držet odstup, potvrdila vláda

Domácí

To, že bylo potřeba otevřít papírnictví nebo obchody s dětským oblečením, je podle ní pochopitelné. „Obávám se ale, aby ta priorita školství nebyla stále přeskakována něčím jiným,” zmínila s tím, že by uvítala systém, ze kterého by jasně vyplývalo, co se stane např. při různých nárůstech počtu nakažených.

Využít skupinu šesti žáků pro praktickou výuku

Poměrně optimističtěji na současnou situaci nahlíží ředitel Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia v Praze Radko Sáblík.

„Já žiju v představě, že od příštího pondělí (19. dubna) může být skupina do šesti studentů na praktické výuce, což je dle mého dobře. Nezaznamenal jsem doposud, že by došlo k odkladu tohoto nařízení,” sdělil Novinkám svůj pohled.

Dítě se nenechá testovat? Omluvená absence, vysvětluje MŠMT

Věda a školy

„Co se týká naší školy, distanční výuka běží dobře a potřebnou přítomnost studenta ve škole v rámci tvorby studentského či maturitního projektu řešíme konzultací 1 na 1 (třeba v konkrétní laboratoři, kde na něčem pracuje do své maturitní práce – projektu). Nyní bude možnost prakticky něco vykonat k odbornému předmětu, třeba v laboratoři v rámci zaměření Technologie chytrých domů a měst,” popsal zkušenosti ze své SŠ.

U dalších předmětů díky výbavě studentů a zaměření školy na IT lze podle něj výuku a úkoly zpracovávat na domácích zařízeních studentů. U všeobecných předmětů lze podle něj výuku dělat plnohodnotně i v distanční formě. „Takže jako klíčový problém u nás na škole vidím významný a negativní zásah do sociálních vazeb,” shrnul Sáblík.

Vyšší ošetřovné dostanete, ujišťuje rodiče ministerstvo

Ekonomika

Do škol se poprvé od března vrátili v pondělí 12. dubna žáci 1. stupně ZŠ, ve výuce se třídy střídají po týdnech. Školáci musejí mít při vyučování roušky, testováni jsou neinvazivními testy dvakrát týdně, v pondělí a ve čtvrtek. Do školek se od pondělí také vrátili předškoláci.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám