Evropští vědci se domnívají, že na sousední planetě Mars tekla před 3,7 miliardy let voda v řekách. Uvedli to v nové studii, kterou zveřejnil odborný časopis Nature Communications. Experti spekulují, že systém, který tyto řeky vytvořil, existoval v geologické historii rudé planety více než 100 tisíc let.

Na Marsu kdysi zurčely řeky

Mezinárodní tým prozkoumal bývalé povodí marsovské planiny Hellas pomocí dat nashromážděných sondou amerického vesmírného úřadu NASA jménem Mars Reconnaissance Orbiter, která rudou planetu obíhá a studuje od roku 2006.

Na 200 metrů vysokém skalním útesu na planině objevili vědci známky toho, že region kdysi skutečně protínal říční systém.

Břehy jako u pozemských řek

Výzkumníci z Nizozemska, Itálie, Francie a Velké Británie pod vedením Francesca Saleseho a Williama McMahona, kteří působí na univerzitě v Utrechtu, říkají, že díky snímku z kamery na sondě v extrémně vysokém rozlišení našli na útesu usazené horniny, které se jinak běžně vyskytují na březích řek.

Tyto pradávně řeky podle nich zřejmě opustily svá koryta a zanechaly za sebou písčité břehy – jako některé toky na Zemi. Agentura Reuters uvádí jako příklad německý Rýn či řeky na severu Itálie.

Ohledně přítomnosti vody na Marsu, současné i minulé, se bádá velmi často. Jiná nedávná studie tak kupříkladu zase zjistila, že vodní pára z rudé planety až nečekaně rychle mizí.