Hlavní obsah

Janovská ZŠ: záškoláctví, vulgarity, ale i vděčnost

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Učit ve vyloučené lokalitě není žádný med. Své o tom vědí i kantoři působící v základní škole nacházející se na litvínovském sídlišti Janov. Vzdělávat zdejší téměř výhradně romské žáky je podle ředitelky školy Miroslavy Holubové v mnoha ohledech specifické.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Je s nimi jiná práce než na běžných školách. Na druhou stranu ale tyto děti umějí být vděčné, což není jinde úplně běžné,“ řekla Právu ředitelka s přesvědčením, že kantoři, kteří by ve škole učit nechtěli, by zde již dávno nepracovali.

Zásadní na chování žáků ve škole je podle ní vliv rodiny. „Kde rodiče mají zájem, je to na dětech znát. Zejména přípravou po dobu školní docházky, ale i jejich schopností pokračovat ve studiu na střední škole nebo odborném učilišti,“ připomněla ředitelka to, že některé děti zdejší školy úspěšně završily studium maturitou.

V rodinách, kde není vzdělání priorita, je spolupráce s rodiči těžká.
Miroslava Holubová, ředitelka ZŠ

„Naopak v rodinách, kde vzdělání není priorita, je spolupráce s rodiči těžká. Přitom některé děti by byly schopné se naučit, ale když doma převládá názor, že není potřeba se vzdělávat, tak je to dost zásadně ovlivňuje,“ poznamenala Holubová.

Skryté záškoláctví

Na prvním stupni podle ní ještě se školou spolupracuje většina rodičů. „Jenže čím jsou děti starší, tím zájem rodiny opadává. Pak se znovu ozvou v okamžiku, kdy se má rozhodovat, zda a kam půjdou jejich potomci studovat dál.“

Chudoba, nezaměstnanost a dluhy trápí vyloučené lokality

Domácí

Samostatnou kapitolou při vzdělávání romských dětí je jejich častá absence, i když vesměs řádně omluvená. „Mnohdy přitom nevíme, jestli jsou skutečně nemocné, nebo jestli hlídají mladší sourozence, jak to v těchto rodinách bývá zvykem,“ přiblížila Holubová.

„Jsou extrémy, kdy někteří jedinci mají i 300 omluvených hodin a jim i rodičům to přijde zcela normální, přičemž my to považujeme za skryté záškoláctví. Často pak musíme u dětských lékařů ověřovat, zda omluvenky jsou oprávněné a děti skutečně byly nemocné,“ dodala.

650 až 5850 Kč. Tolik získají školy na doučování na každého žáka s problémy

Věda a školy

Extrémní případy, nebo také problémy výchovného charakteru, řeší škola ve spolupráci s úřednicemi z odboru sociálně právních věcí dětí městského úřadu, výchovnými poradci, popřípadě s organizacemi, které pomáhají vytipovaným rodinám ve vyloučených lokalitách a zajišťují pro ně například doučování školáků.

„Takové pohovory bývají občas vypjaté, většinou ale probíhají v klidu a na nějakém rozumném postupu se všichni domluvíme,“ ujistila ředitelka.

Asistentů pedagogů je ve školách už 30 tisíc

Domácí

Žáci chodí do školy často nepřipravení, navíc mají nedostatečné vybavení, zejména psací potřeby, pastelky či sešity. „Spolupracujeme s úřadem práce, který rodinám v hmotné nouzi poskytuje finanční příspěvek, posílá ho však rovnou k nám do školy. My pak z těchto peněz kupujeme potřebné učební pomůcky. Často se ale stává, že peníze nestačí a tyto nákupy dotují třídní učitelé,“ řekla Holubová.

Těžká práce pro učitele

Kantoři si podle ní také musejí zvykat na specifický slovník romských dětí, které nejdou pro ostřejší slovo daleko. „Snažíme se je usměrňovat, je to ale složité, protože oni některá slova za vulgární ani nepovažují. Používají je naprosto běžně a spíš jsou překvapení, že je učitelé za ně napomínají,“ podotkla ředitelka.

Není zrovna pravděpodobné, že by snem každého, natož začínajícího, učitele bylo učit romské děti ve škole ve vyloučené lokalitě. Ředitelka janovské školy to potvrzuje.

Asociace češtinářů: Úpravy maturit? Chce to hlavně kontrolu kvality

Věda a školy

„Přišli učitelé, kteří si to vyzkoušeli a přiznali, že to nedají. S těmi jsme se rozloučili. Současný sbor se tak nějakým způsobem vykrystalizoval a ustálil. Troufám si tvrdit, že nyní u nás učí lidé, kteří tady učit chtějí,“ zdůraznila ředitelka, podle které tak není potřeba učitele nějak zvlášť motivovat, aby je ve sborovně udržela.

„Vědí, jak to tady chodí, tak to tak berou,“ uzavřela Holubová.

Reklama

Související články

Exekucí loni přibylo

V loňském roce bylo zahájeno 445 618 nových exekučních řízení, což je o 28 317 více než v roce 2020. Největší nárůst byl zaznamenán ve východních Čechách....

Výběr článků

Načítám