Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Pandemie nejspíš změní nákupní zvyklosti Čechů

Nákupní chování lidí se v průběhu let mění. Vliv na ně mají jak nové platební metody, tak rozmach e-shopů, ale i nové možnosti doručování zboží. Letošní rok však může být především pak kvůli současné mimořádné situaci výrazným mezníkem. Pandemie koronaviru i opatření vlády mnohé Čechy donutily přehodnotit jejich postoje a návyky při nakupování.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Pandemie nejspíš změní nákupní zvyklosti Čechů

Poslední měsíce prověřily veškeré oblasti ekonomiky, svět obchodu nevyjímaje. Mnozí lidé, kteří až doposud zarytě odmítali různé finanční technologie, platební karty, e-shopy, on-line sektor obecně, zjistili, že přišel čas na změnu zažitých nákupních zvyklostí.

Z kamenných obchodů do on-line světa

Češi mají s nakupováním na internetu zkušenosti, pořídit si on-line nějaké zboží nezkusil jen zlomek lidí. Například podle průzkumu Equa bank alespoň jednou ročně v e-shopech nakoupilo devět z deseti Čechů.

Na postoj Čechů k on-line nakupování nebo platebním kartám se krátce před koronavirovou krizí zaměřil i průzkum společnosti Cofidis. Data ukázala, že dobrovolně preferuje nákup ve-shopu před kamenným obchodem zhruba každý třetí oslovený.

Nyní je ovšem jasné, že několikatýdenní zavření kamenných obchodů do e-shopů přivedlo i další nové zákazníky. Podle Asociace pro elektronickou komerci zaznamenalo 57 procent e-shopů stejné nebo dokonce vyšší tržby, než tomu bylo před koncem roku.

„Většina z Čechů, které až zavření kamenných prodejen donutilo naučit se nakupovat on-line, se už tohoto pohodlí nebude chtít vzdát. Takže místo chození po obchodech budou už trvale nakupovat ze svého počítače či mobilu. Růst tržeb e-shopů v dalších měsících tak očekáváme zhruba dvojnásobný oproti tempu z uplynulého roku,“ uvedl Martin Petrášek z agentury FG Forrest.

„Je pravděpodobné, že část nových zákazníků objeví pozitiva on-line nakupování a u tohoto způsobu pořizování zboží zůstane, vyzkouší nákup i dalších produktů, případně v jiných sektorech,“ předpokládá i Cyril Křůpala ze společnosti Cofidis.

 On-line svět do každé kapsy

Vedle e-commerce je krize šancí i pro mobilní aplikace a jejich větší využití k nakupování. Před krizí nakupovala přes mobilní aplikace zhruba pětina lidí.

Vývojáři však denně přicházejí s novými aplikacemi a vychytávkami, z nichž některé jsou dokonce přizpůsobené i nouzovému stavu. Díky nim si třeba nyní zákazníci mohou objednat jídlo v jinak zavřených restauracích. Lze proto očekávat, že současný stav pomůže objevit výhody mobilních aplikací v oblasti nakupování dalším lidem.

Hotovost na ústupu?

Současná situace se nejspíš projeví i na způsobu placení. I když bezhotovostní placení v Česku už před krizí zdomácnělo, stále ještě bylo dost těch, kteří zůstávali obezřetní. Každý druhý člověk v průzkumu Cofidis sice zmínil, že důvěřuje bezpečnosti placení kartou při nákupu v kamenných obchodech, ovšem při nákupu v e-shopech už tento způsob placení považovalo za bezpečný jen 28 procent lidí.

V současnosti je platba kartou, především pak tou bezkontaktní, mnohými obchodníky z důvodu zdravotní bezpečnosti preferovaným způsobem placení. Někteří dokonce prakticky přestali přijímat hotovost.

„Platbu kartou si nyní nejspíš vyzkouší i někteří zarytí odpůrci. S prvními pozitivními zkušenostmi pak může důvěra v bezkontaktní způsoby placení růst. Ať už kartou, mobilem nebo jinými inovativními platebními metodami,“ uvedl Křůpala.

Jeho předpoklad potvrzují i finanční instituce, které hlásí za poslední měsíc rapidní nárůst žádostí o bezkontaktní platební karty a několikanásobný nárůst plateb chytrým mobilem či hodinkami.

Zboží z e-shopů do výdejních míst a zásilkoven

Změny se podle odborníků nejspíš nevyhnou ani oblasti dopravy zboží zakoupeného v e-shopech. Češi se totiž naučili využívat stále rostoucí síť výdejních míst, zásilkoven a podobných služeb.

Před vyhlášením nouzového stavu preferovaly tento typ dopravy dvě třetiny lidí oproti doručení přímo do místa bydliště. Kvůli zavření některých obchodů sice došlo k omezení výdejních míst, nicméně odborníci do budoucna očekávají spíše návrat k oblibě výdejních míst a zásilkoven.

Úspěšný rok má za sebou i služba Mezi námi společnosti Zásilkovna, kdy si zásilky mezi sebou doručují fyzické osoby. Boom zaznamenala především v době současné krize.

„Milion přepravených zásilek mezi fyzickými osobami za jediný rok je obrovský úspěch. Služba Mezi námi se za rok své existence stala doslova hitem a její popularita stále roste. Během letošního dubna jsme přes Mezi námi doručili téměř dvě stě tisíc zásilek, nejvíce v historii. Služba vznikla jako výsledek poptávky našich zákazníků, kteří chtěli pohodlnou a rychlou službu pro zasílání svých zásilek. Jde o jeden z nejjednodušších a nejlevnějších způsobů odesílání zásilek mezi fyzickými osobami na trhu,“ doplnila Simona Kijonková ze Zásilkovny.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Související články

Výběr článků