Hlavní obsah
Řešit strach a stres alkoholem není dobrý nápad. Foto: Profimedia.cz

Nesnažte se řešit stres z koronaviru alkoholem, vše ještě zhorší

Karanténa, sociální izolace, osamělost, ale i strach z nakažení koronavirem velmi negativně působí na psychiku. V touze po úlevě a zlepšení nálady pak mnoho z nás sahá po alkoholu. Podle odborníků ze Světové zdravotní organizace (WHO) to ale není to nejlepší řešení. Místo úlevy se potíže mohou ještě prohloubit.

Řešit strach a stres alkoholem není dobrý nápad. Foto: Profimedia.cz
Nesnažte se řešit stres z koronaviru alkoholem, vše ještě zhorší

Podle odborníků je zcela normální podléhat během dlouhodobé izolace stresu, úzkosti a osamělosti. Zvlášť když je vše ještě umocněno informacemi o přibývajících nakažených a úmrtí nejen u nás, ale i ve světě.

Dát si tak na uvolnění skleničku alkoholu se může zdát jako dobrý nápad, ve skutečnosti tomu tak ale vůbec nemusí být.

„Zatímco jednorázové užití alkoholu může mít dočasně pozitivní dopad na naši náladu tím, že ztrácíme zábrany a nepřipouštíme si žádný stres, z dlouhodobého hlediska našemu duševnímu zdraví velmi škodí,” upozorňuje pro Daily Mail česká odbornice na výživu Gabriela Peacock.

Mozek spoléhá na velmi křehkou rovnováhu všech chemických látek a alkohol právě tuto rovnováhu narušuje a v negativním slova smyslu ovlivňuje naše myšlenky, pocity a činy.

Místo uvolnění a zlepšení nálady tak lidé mohou propadnout do mnohem větší deprese.

Navíc alkohol může zhoršovat i tolik potřebný spánek. Člověk se pak cítí unavený a zpomalený.

Alkohol totiž narušuje REM spánek, v němž tělo regeneruje. Jakmile se člověk opije, obvykle upadá rovnou do hlubokého, bezesného spánku. Sny a REM fáze spánku tedy přicházejí až v okamžiku, kdy tělo začne alkohol odbourávat, tudíž příliš pozdě na to, aby se tělo stihlo zregenerovat.

Alkohol také způsobuje pozastavení vylučování hormonu vasopresinu z mozku, což má za následek, že ledviny neabsorbují tekutiny, které putují do močového měchýře a člověk pak musí chodit i v noci častěji na záchod.

Mnohem lepší je tedy o své duševní zdraví pečovat pomocí zdravého jídelníčku, cvičením a dostatkem spánku.

„Pokud musíte zůstat doma, utvořte si denní harmonogram, podle kterého se budete řídit. Utvořte si z každodenních činností rutinu. Nezapomínejte přitom na vše, co máte rádi, na své koníčky, ale i pravidelnou komunikaci po telefonu či sociální sítě se svými nejbližšími, ale i přáteli,” doporučuje Aiysha Maliková z WHO.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků