Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Přehledně: Jak reklamovat vadný vánoční dárek

Může se stát, že rozbalíte vánoční dárek a zjistíte, že má nějakou vadu, případně se vada objeví brzy po používání. Co s tím?

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Přehledně: Jak reklamovat vadný vánoční dárek

Zákon vám pochopitelně dává právo vadné zboží reklamovat až do dvou let od nákupu, musíte však vzniklý problém řešit včas. Jinak by prodejce vašemu požadavku nemusel vyhovět. Co se týče reklamací, nedělá zákon mezi e-shopy a kamennými prodejnami rozdíly. Přesto není od věci seznámit se, jak s tím, na co si dát pozor, tak s tím, co můžete po prodejci žádat.

Reklamovat může ten, kdo dárek koupil

Jak upozorňují odborníci ze spotřebitelské organizace dTest, z pohledu práva předáním daru dochází k převedení vlastnického práva z dárce na obdarovaného. Veškerá oprávnění vůči obchodníkovi však vycházejí z původní kupní smlouvy, takže náleží tomu, kdo dárek koupil.

„Reklamovat tedy může v podstatě pouze původní kupující, ledaže by obdarovanému postoupil svá práva, což se prakticky neděje. Většinou obchodníci tuto záležitost moc neřeší, pokud se prokážete účtenkou či kupním dokladem. Vyhovět vám však nemusí, proto na to raději myslete,“ doplnila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Kdy se vada u zboží objevila?

Pro uplatnění reklamace vadného zboží je podstatná i doba, která od nákupu v zákonem daných 24 měsících uběhla.

„V prvních šesti měsících totiž máte silnější postavení – projeví-li se v této době na zboží vada, má se za to, že existovala, už když jste věc zakoupili. Jinými slovy je na podnikateli, aby prokázal bezvadnost zboží, pokud dojde ke sporu,“ upozornila Hekšová.

Jak dále dodala, reklamovat vadné zboží můžete pochopitelně i po půl roce, ovšem bude už na vás, abyste prokázali, že jste vadu nezpůsobili sami.

Vadou není jen nefunkčnost zboží

Vadou nemusí být jen nefunkčnost daného zboží či kaz. Musí mít i vlastnosti odpovídající těm, které prodejce deklaroval, popřípadě s vámi konkrétně ujednal, a které můžete rozumně očekávat.

Takže pokud vám přistál pod stromečkem místo objednaného zeleného svetru oranžový či snad o dvě čísla menší, máte právo takové vady reklamovat.

S vašimi právy týkajícími se reklamace zboží by vás měl prodejce seznámit již během nákupu - například zmínkou v obchodních podmínkách, cedulí u pokladny nebo ústně.

U některých prodejců se můžete setkat i s reklamačním formulářem. Pokud ale není k dispozici, stačí prodejci bez zbytečného odkladu a jakoukoliv formou oznámit, že uplatňujete svá práva z vadného plnění a popsat vadu daného zboží, které můžete předat současně s uplatněním reklamace, nebo až následně.

Prodejce musí od vás zboží přijmout a zároveň vám o tom předat písemné potvrzení, resp. vystavit vám reklamační protokol. Na vyřízení reklamace má 30 kalendářních dní a o rozhodnutí o reklamaci vás musí informovat.

V ideálním případě prodejce vadu uzná, stejně jako svou odpovědnost za ni. Pak máte právo na opravu věci, přiměřenou slevu nebo můžete žádat dodání nové věci. Požadavek na dodání nové věci však nesmí být nepřiměřený.

„Pokud vadu nelze odstranit výše uvedenými způsoby nebo pokud není možné věc používat kvůli opakovanému výskytu vady po opravě či pro větší počet vad najednou, můžete i odstoupit od smlouvy. Veškeré náklady oprávněné reklamace nese vždy prodávající, ať je vyřízena jakkoliv,“ uvedla Hekšová.

S reklamací ale také nemusíte vždy uspět, prodejce ji může zamítnout jako neoprávněnou. Může to být způsobeno například tím, že žádnou vadu nezjistil (projevila se pouze vám, nahodile, a věc je nyní v pořádku) nebo vadu zjistil, ale nenese za ni odpovědnost. Zamítnutí ale musí písemně zdůvodnit a vy se poté můžete bránit znaleckým posudkem.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků