Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Policie ČR

Nový bodový systém má další zpoždění

Na českých silnicích se nedaří snižovat počet smrtelných nehod. Letos do konce listopadu při nich zahynulo už 513 lidí. Přes tuto smutnou statistiku se motoristé zřejmě ani v příštím roce nedočkají nového bodového systému, který má vůči řidičům porušujícím pravidla notně přitvrdit.

Ilustrační foto Foto: Policie ČR
Nový bodový systém má další zpoždění

Původní návrh nových bodů přitom ministerstvo dopravy (MD) vypracovalo už před třemi lety. Doznal pak značných úprav a předchozí šéf resortu dopravy Dan Ťok (za ANO) jej loni zaslal do meziresortního připomínkového řízení. Ťokův nástupce Vladimír Kremlík (za ANO) letos v červnu návrh nových bodů představil odborné veřejnosti. MD tehdy informovalo, že vládě bude nový systém zaslán ke schválení do konce podzimu.

Návrh nových bodů poputuje zřejmě do vlády až na jaře příštího roku

Jak ale nyní Právu řekla mluvčí MD Lenka Rezková, letos se tak už nestane. „Ministr sdělil, že do vlády by to chtěl předložit do konce března příštího roku. Stále se ještě vypořádávají připomínky z meziresortního řízení,“ vysvětlila.

Kremlíka situace nenechává klidným

Už dnes je tedy jasné, že nové body a tvrdší tresty motoristům nezačnou platit dříve než v roce 2021. Nejsou samospasitelné, ale přesto by piráty silnic rychleji připravily o řidičský průkaz a mnohé další řidiče přiměly k menší agresivitě.

„Situace v nehodovosti mě nenechává klidným. Jsem proto rád, že se Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu shodla na řadě opatření,“ uvedl 3. prosince na tiskové konferenci po zasedání této rady Kremlík.

Mezi hlavní opatření, která chce v příštím roce MD prosazovat, patří právě legislativní změny včetně nového bodového systému. Vzniknout by také měl rehabilitační program pro řidiče dopouštějící se často přestupků. Jak navíc ujistil šéf dopravní policie Jiří Zlý, policisté budou v příštím roce na silnicích víc vidět a zaměří se zejména na piráty silnic. Přitvrzení pokut, které se stále odkládá, jim ale v tom bohužel nebude moci pomoci. Kremlík si chce být jist, že za tím, co vládě nakonec předloží, může skutečně stát.

Celý systém se má zjednodušit

Zásadní změnou chystaného systému je, že místo dosavadních dvou až sedmi bodů budou v novém systému pouze dvě kategorie. Šest bodů pro ty nejvážnější přestupky a čtyři pro relativně méně nebezpečné.

Jak vyplývá z tabulky, kterou Právo od MD dostalo, u některých přestupků postih skutečně notně přitvrdí. Například za výrazné překročení rychlostního limitu má být nově šest místo dosavadních pěti bodů, bloková pokuta 5000 Kč a ve správním řízení 7 až 25 tisíc korun.

Z pěti na šest bodů mají také vzrůst postihy jízdy na červenou a ohrožení chodce na přechodu. Za vjetí na železniční přejezd přes zákaz má být sice nově šest bodů místo sedmi, bloková pokuta bude ale pevně stanovena na 5000 korun a ve správním řízení stoupne z nanejvýš pěti tisíc na až dvacet pět tisíc korun.

Za držení telefonu při řízení budou čtyři místo dosavadních dvou bodů, bloková pokuta 2500 Kč a ve správním řízení až 10 000 Kč. Nevěnování se řízení je totiž nejčastější příčinou dopravních nehod, často právě kvůli telefonování za volantem. Za řízení bez řidičského oprávnění se postih ve správním řízení zřejmě zvedne až na 75 000 korun.

Výrazně pak má postih stoupnout i seniorům a profesionálním řidičům, kteří usednou za volant bez potvrzení o pravidelné lékařské prohlídce. Body za to sice nebudou, ale ve správním řízení je navrhována pokuta 7000 až 25 000 korun. Tedy stejná jako za vjetí přes zákaz na železniční přejezd. Jde jistě o potřebná přitvrzení, i když zvláště pro seniory může být pokuta likvidační. Otázkou ovšem je, kdy a v jaké defi nitivní podobě nový bodový systém nabude platnosti. Při projednávání ve Sněmovně se totiž dají v příštím roce čekat desítky pozměňovacích návrhů.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků