Hlavní obsah
Historická loď Dallas, původním pojmenováním Moskva, se nyní rekonstruuje v Hlavečníku na Pardubicku. Foto: DpmB

Jméno pro loď – Morava, nebo Moskva?

Morava, nebo Moskva? To je zásadní otázka, která se nyní řeší v souvislosti s rekonstrukcí historické lodě Dallas, která bude letos po náročné rekonstrukci opět brázdit vlny Brněnské přehrady.

Historická loď Dallas, původním pojmenováním Moskva, se nyní rekonstruuje v Hlavečníku na Pardubicku. Foto: DpmB
Jméno pro loď – Morava, nebo Moskva?

Když byla v roce 1955 postavena, a to s využitím dílů z vyřazených brněnských tramvají, dostala jméno Moskva. Po roce 1989 byla přejmenována na jedno z brněnských partnerských měst Dallas. Pak se s ní už nepočítalo. Kvůli žádostem Brňanů o její záchranu nebyla prodána. V souvislosti s rekonstrukcí se nyní diskutuje o jejím přejmenování.

Základem flotily výletních parníků brněnského dopravního podniku, která každoročně přepraví na přehradě zhruba čtvrt milionu turistů, tvoří pět moderních dvoupalubových lodí.

Každá z nich je pojmenována po některém z brněnských partnerských měst. Jednou z nich je i Dallas, který byl v podstatě náhradou za starý Dallas, u něhož se počítalo s vyřazením. Jde ale o unikát. Plavidlo si postavili coby Moskvu zaměstnanci dopravního podniku.

„Jsem pro návrat k názvu Moskva. Takto jsem ji stavěl. Má to svoji logiku,“ řekl Právu devadesátiletý Antonín Stejskal. Ten s kolegy coby elektromontér nainstaloval kdysi do plavidla jeho motor. Šlo o motor z vyřazené tramvaje německé výroby.

Není jediným obhájcem Moskvy. Dopravní podnik uspořádal počátkem roku mezi svými příznivci na sociální síti Facebook anketu. Zúčastnilo se jí 1200 lidí, z nichž 68 procent bylo pro návrat k názvu Moskva.

Ve hře byl i název Bratislava, ale ten zřejmě zapadne. Po Brněnské přehradě kdysi skutečně plula loď Bratislava. Byla vyřazena a dosud v moravské metropoli je, a to v centru U hrocha na břehu řeky Svratky v městské části Jundrov. Pak je ještě jeden možný název, a to Morava.

Historické lodě Brno a Morava

„Nechci hanit historii. Nicméně já jednoznačně hájím název Morava. Moderní lodě by měly být pojmenovány všechny po našich partnerských městech. Jedna historická je Brno a druhá by logicky měla být Morava, protože Brno je jejím hlavním centrem a bylo by dobré se k Moravě tímto způsobem přihlásit,“ řekl první náměstek brněnské primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).

O názvu měla v úterý jednat rada města. Tento bod byl ale stažen z projednávání. O názvu se bude dále diskutovat. Loď vypluje na hladinu zřejmě již v květnu.

Nyní se historická loď rekonstruuje za 15,6 milionu korun. Dvacetimetrové plavidlo je určeno pro přepravu 280 výletníků. Původně jej chtělo město prodat za čtvrt milionu korun. Momentálně je pečlivě rekonstruováno tak, aby interiéry i nadále připomínaly prvorepublikové brněnské tramvaje, z nichž byla loď vyrobena.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků