Hlavní obsah

Apokalyptické řeči nejsou na místě, říká plzeňský biskup

Právo, dan

Plzeňský biskup Tomáš Holub Právu řekl, že vždy se najdou lidé, kteří v pandemii vidí boží trest, ale podle něj nejsou apokalyptické řeči správnou cestou.

Foto: Ivan Blažek, Právo

Tomáš Holub.

Článek

Jak pandemie nového koronaviru ovlivnila fungování církve?

Naprosto radikálně. Podstatou práce kněží je osobní kontakt a ten není možný. Musíme proto řešit, jak se starat o věřící v těchto nových časech. Obtelefonoval jsem všechny kněze v plzeňské diecézi a řekl jsem jim, že máme dva nástroje: telefon a kolena. To znamená, že musí mluvit aktivně se svými věřícími a modlit se.

V historii, když byly podobné pandemie, lidé často mluvili o božím trestu nebo lekci. Vnímají to věřící dnes také podobně? 

V historii se vždy takovéto situace staly záminkou pro některé, aby vedli apokalyptické řeči. Ve svém pastýřském listu jsem proto sdělil, že toto není cesta, která odpovídá evangeliu.

Papež František v odstupu strádá

Koronavirus

Jak vysvětlujete lidem, když se vás ptají, proč pandemie přišla?

Říkám jim, že je to tajemství zla a bolesti, na které neexistuje logická odpověď, a že to tak bylo vždy.

Lze to vnímat, že lidstvo potřebovalo brzdu?

Neřekl bych, že by lidstvo potřebovalo lekci, ale mělo by toho využít k tomu, aby nás to posunulo.

Hamáček: Koledníci mají letos smůlu

Koronavirus

Jak u vás proběhnou Velikonoce?

S největší pravděpodobností to budou Velikonoce slavené v rodinných kruzích a přes telefon mezi osamocenými lidmi nebo to budou Velikonoce digitální a lidé budou moci sledovat mše v katedrálách v České televizi.

Jaký pocit máte z toho, jak to zatím česká společnost zvládá?

Ochota pomáhat a vynalézavost např. při šití roušek je vzpruhou, že jsme schopní se semknout. Ale také jsou tu někteří, kteří se z proudu dobra vydělují do svých egoistických skupinek.

Reklama

Výběr článků

Načítám