Hlavní obsah

Dvě skupiny, které nepřiznají, že volí Trumpa

Právo, Daniel Drake

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Daniel Drake

Většina průzkumů, které mainstreamová média používají, předpovídá, že se příštím americkým prezidentem stane Joe Biden. Jedna společnost jde ale proti proudu a tipuje vítězství současného šéfa Bílého domu Donalda Trumpa. Její zakladatel to vysvětluje tím, že existují dvě skupiny voličů, které nikdy nepřiznají, že straní Trumpovi. A ostatní průzkumy je prý neumějí zachytit.

Foto: Jonathan Ernst, Reuters

Americký prezident Donald Trump

Článek

Americké průzkumy jsou komplikovanou záležitostí. V roce 2016 odhadovala drtivá většina průzkumů vítězství tehdejší demokratické kandidátky Hillary Clintonové. Na celostátní úrovni se většina průzkumů v posledních týdnech před volbami ve skutečnosti nelišila od konečných celostátních výsledků. Clintonová získala o 2,9 milionu hlasů více než její soupeř, to jí ale k prezidentství nestačilo.

Uchazeči o Bílý dům totiž musejí vyhrát především ve státech, kde je podpora obou stran historicky vyrovnaná. A právě v těch zvítězil před čtyřmi lety Donald Trump, i když to většina odborné veřejnosti nečekala. Zejména šlo o Michigan, Pensylvánii a Floridu.

Jedna z mála společností, která výsledek odhadla správně, je Trafalgar Group. A právě ta letos opět v klíčových státech předpovídá Trumpovo vítězství. V Michiganu a na Floridě má podle nich stávající prezident náskok o dva procentní body, v Pennsylvánii asi o jeden. To je stále v rámci statistické odchylky, což znamená, že výsledek může být přeci jen opačný. Přesto je zajímavé, že se tyto průzkumy tak diametrálně liší od všech ostatních.

Analytik, který odhadl prohru Clintonové: Trump znovu vyhraje

Volby USA

Zakladatel Trafalgaru Robert Cahaly vystoupil minulý týden v televizi CNN, kde ho moderátor konfrontoval s tím, že se jeho průzkumy diametrálně liší od těch, co si nechala vypracovat samotná televize. „Moje dosavadní odhady jsou oproti CNN dobré a za tím si stojím,” odvětil analytik

Jak je to možné?

Na vině je odlišný způsob dotazování. Trafalgar Group se snaží co nejvíce omezit osobní komunikaci s voliči. Podle společnosti je tak pravděpodobnější, že respondent sdělí své skutečné pocity, a ne ty, které jsou společensky přijatelné.

Fenomén stydlivého voliče je vidět při každých volbách, ale podle Cahalyho je ještě častější, když jde o tak kontroverzní postavu, jakou je současná hlava státu. Trafalgar odhalil dvě konkrétní skupiny, které málokdy přiznají, že Trumpovi fandí. „Nejčastější případ je matka s vysokým příjmem,” uvedl. „To je přesně ten člověk, který vám řekne, že Trumpa volit nebude, i když ve skutečnosti bude,” vysvětlil.

Druhým nejčastějším případem, který Trafalgar odhalil, jsou starší Afroameričanky. Podle Cahalyho se v posledních týdnech tyto voličky mobilizovaly právě ve státech jako Florida a Pensylvánie.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám