Článek
Stroj odstartoval z kosmodromu America u základny White Sands ve státě Nové Mexiko. Podle webu Interesting Engineering pak i úspěšně přistál.
Zkouška umožnila britským a americkým technikům posoudit výkon experimentálního solárně-elektrického dronu v atmosféře Země.
Bezpilotní letoun má rozpětí křídel jako dopravní letadlo. Název PHASA-35 je zkratka pro Persistent High Altitude Solar Aircraft a odkazuje zároveň na jeho 35metrové rozpětí křídel. Váží jen 150 kilogramů, a to včetně 15kg užitečného zařízení.
Zpravodajská stanice BBC informovala, že dron je navržen tak, aby „překlenul propast“ mezi konvenčními letadly a drahými vesmírnými družicemi a poskytl platformu pro vojenský a civilní dohled a komunikaci.
Jak PHASA-35 funguje? Během denního světla solární panely pohánějí elektromotory a současně napájejí systém baterií, díky čemuž může létat celou noc.
Letadlo jako takové vyvinula společnost Prismatic Limited, která sídlí v Altonu v britském hrabství Hampshire. Jde o dceřinou firmu společnosti BAE Systems, mezinárodní společnosti se sídlem v Londýně.
PHASA-35 patří k tzv. systémům HAPS (High Altitude Pseudo-Satellites), přičemž dané platformy obecně představují stroje schopné plachtit či létat ve velkých výškách podobně jako konvenční letadla, ale jejichž operační režim více připomíná družice. |
„Jsem přesvědčen, že lidé musejí být ohromeni, že malá společnost, jako je tato v Altonu, může přijít s takovou úrovní technologie,“ nechal se slyšet generální ředitel Prismatic Dave Corfield.
Společnosti Prismatic o 60 zaměstnancích trvalo pouhé dva roky, než navrhla a postavila tento speciální dron před jeho prvním letem v roce 2020, který se uskutečnil v Austrálii.
Firmu v roce 2019 koupila společnost BAE Systems a na realizaci její vize spolupracovala mimo jiné s Met Office, Piran Composites a vývojářem baterií Amprius.
„Nynější první stratosférický let PHASA-35 ukazuje, že toto plavidlo je na dobré cestě stát se systémem pro dlouhou výdrž, vysokou nadmořskou výšku a komunikační aplikace,“ doplnil Corfeild.
Dron je navržen pro provoz nad jiným letovým provozem. Má potenciál sloužit různým účelům, včetně dlouhodobých zpravodajských, sledovacích, průzkumných a bezpečnostních operací, shrnuje BAE Systems.
Tato technologie může být použita pro přenos komunikačních sítí jako 4G a 5G. Může být též využita jako reakce na katastrofy a kontrola hranic namísto konvenčních leteckých a satelitních systémů.
Vzhledem k parametrům zařízení a s ohledem na to, že finálním cílem je zpřístupnit PHASA-35 celosvětově na obranných a komerčních trzích, objevily se v současnosti úvahy o aktuálním využití dronu.
Stále jen testovací verze
Ve výšce 20 kilometrů má dron být takřka nedetekovatelný pro radary a rovněž ho nemají ohrozit ani žádné systémy protivzdušné obrany. „Je tak třeba poznamenat, že PHASA-35 by potenciálně mohla hrát rozhodující roli ve válce na Ukrajině,“ píše na Twitteru (odkaz níže) např. Ukraine News.
The USA successfully tested a drone that spies from the stratosphere
— Ukraine News 🇺🇦 (@Ukrainene) July 23, 2023
At an altitude of 20 km, the drone cannot be seen by radars, it is invulnerable to air defense systems. It is noted that PHASA-35 could potentially play a decisive role in the war in Ukraine. pic.twitter.com/HNM0KX7G3U
Nicméně třeba zmíněné servery BBC či Interesting Engineering tuto možnost ve svých červencových článcích nezmiňují. Ostatně zatím jde pořád jen o experimentální prototyp.
Sama výrobní společnost říká, že jejím dalším krokem je postavit další letadla a pokračovat v letových zkouškách s cílem překonat výškové rekordy, aby bylo možné PHASA-35 zpřístupnit na obranných a komerčních trzích v mezinárodním měřítku.
Aktuální zkušební verze je první, která „potvrzuje výkon systému, podporuje vývojové aktivity a ověřuje testovací body“.