Hlavní obsah

Stále není rozhodnuto. MŠMT bude podobu výuky druhého cizího jazyka ještě řešit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Vedení ministerstva školství bude ještě projednávat situaci kolem výuky druhého cizího jazyka na ZŠ. Na konferenci v Praze to v úterý 6. června řekl Jan Jiterský z MŠMT. Plán úprav učebních plánů, na nichž pracují odborníci při Národním pedagogickém institutu (NPI), nyní počítá se zrušením povinnosti výuky druhého cizího jazyka. Mnozí vyučující s tím nesouhlasí.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ministr školství Mikuláš Bek na snímku z 23. května 2023

Článek

Nový ministr školství Mikuláš Bek (STAN) nedávno avizoval, že se bude úpravám vzdělávacích plánů ještě věnovat.

Od roku 2013 je výuka druhého cizího jazyka povinná nejpozději od osmé třídy. Expertní panel ministerstva v březnu 2022 navrhl, aby si ho žáci mohli volit dobrovolně. Nyní je v Česku nejčastěji vyučovaným druhým cizím jazykem němčina. Po ní následují francouzština, španělština a ruština.

Čeká se na analýzu od školní inspekce

Podle Jiterského se nyní Bek s dosavadní podobou a procesem revize a prvními výstupy z NPI seznamuje. K rozhodování o povinnosti nebo volitelnosti učení se druhého cizího jazyka na ZŠ by měla podle něj pomoci analýza České školní inspekce (ČŠI).

Zástupci ministerstva: Možné zkrácení výuky na ZŠ neohrožuje přípravu úprav učiva

Věda a školy

„Předpokládám, že ihned poté, co budeme mít výsledky šetření ČŠI k dalšímu cizímu jazyku, tak pan ministr zaujme nějaké stanovisko a přiblížíme se dál k rozhodnutí, zda další cizí jazyk budeme nabízet jako volitelný, nebo zdali zůstane jako povinný. (…) Čekáme na vyjádření pana ministra,“ uvedl Jiterský.

Analýza ČŠI se podle náměstka ústředního školního inspektora Karla Kováře zaměřuje na zjišťování výsledků žáků v pátých a devátých třídách. Inspektoři tak u školáků zkoumají mimo jiné i úroveň znalosti druhého cizího jazyka v období, kdy je jeho výuka povinná. Výsledky by měly být známy na konci září, řekl ČTK nedávno Kovář.

Podle Kamila Ubra z NPI neohrožuje možná změna v tom, jak se bude na školách učit druhý cizí jazyk, dosavadní práce na úpravách vzdělávacích plánů. To, co budou školáci v jednotlivých etapách umět, bude totiž stejné, ať se budou druhý cizí jazyk povinně učit všichni žáci, nebo jen ti, kteří si ho zvolí jako volitelný předmět.

Dáme dítě na jazyky, spádovost jde stranou

Domácí

Podle zastánců zachování povinnosti druhého cizího jazyka je znalost jazyků důležitá pro budování vztahů se zeměmi, kde se nemluví anglicky. Např. němčina podle nich může být zásadní pro uplatnění na trhu práce v regionech nedaleko Německa a Rakouska. Pokud se povinnost výuky zruší, lze podle vedoucího katedry francouzštiny na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze Tomáše Klinky očekávat prudký úbytek dětí, kteří se jazyku budou věnovat.

Nový vzdělávací program pro žáky v prvním a šestém ročníku má být podle ministerstvem dříve představeného harmonogramu povinný od září 2025 a ve všech třídách od září 2029. První školy by mohly výuku upravit od září 2024. 

Někteří experti upozorňují, že na zavedení změn do výuky je při dodržení plánovaného harmonogramu málo času. Ministr Bek krátce po svém nástupu do čela úřadu změnu termínu zavádění nových plánů výuky nevyloučil.

Rámcové vzdělávací programy (RVP) na rozdíl od dřívějších osnov od roku 2005 neurčují, co se má učit v jednotlivých ročnících, ale popisují, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Školy podle RVP vytvářejí vlastní učební plány, které se tak od sebe mohou lišit. O potřebě úprav vzdělávacích programů se mluví zhruba od roku 2016.

Zachovejte povinnost druhého cizího jazyka v ZŠ, žádají jazykáři nového ministra

Věda a školy

Institut pomůže školám se zavedením nové informatiky

Věda a školy

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám