Článek
V pondělí hnutí ANO podepisuje koaliční smlouvu s Motoristy a SPD. Co bude obsahovat kromě už známého rozdělení resortů?
Je to standardní koaliční smlouva, nevybočuje ze smluv, které se dělaly v minulosti. Je to utvrzení spolupráce i závazků. Smlouvu podepíšou předsedové koaličních stran a předsedové poslaneckých klubů a jejím dodatkem bude i podpis 108 koaličních poslanců, kteří tím potvrdí, že s ní byli seznámeni a s jejím zněním souhlasí.
Politici často hovoří o tom, že ve vládě záleží i na vzájemné chemii. Jaké vztahy panují mezi vámi, Motoristy a SPD?
Musím říct, že z prvních týdnů mám pocit dobrý. V posledních dnech jsme denně jednali o programu. Byl jsem mile překvapen, že jsme dokázali najít poměrně rychlou shodu, i když jsme museli hledat kompromisy.
Chemie vás spojí tehdy, když najdete společnou základnu. A ta se vykrystalizovala rychle - bude se jednat o středopravou vládu se sociální kontrolkou, kterou sehraje ANO. Vláda bude na konzervativním půdorysu. Nenastaly ideologické střety.
Mohli byste spolu v koalici chodit na pivo stejně jako Petr Fiala s Vítem Rakušanem?
Mám jiný názor na pracovní prostředí. Jsem člověk, který přišel z byznysu. Ani se svými nejbližšími kolegy jsem na pivo nechodil. Měli jsme pracovní vztah.
Na pivo s členy koalice nechodím. Jsou tam zkušení harcovníci, jako je Radim Fiala nebo Tomio Okamura z SPD, pak tam jsou noví Motoristé, kteří však mají mezi sebou také zkušené osobnosti, jako je třeba Boris Šťastný, který při jednání o programu působil velmi pozitivně. Diskuze s nimi byla korektní a to, na čem jsme se dohodli, zůstalo mezi námi.
Už vám Andrej Babiš konkrétně sdělil, jak vyřeší svůj střet zájmů kvůli vlastnictví holdingu Agrofert?
Tohle je věc, kterou deklaroval, že vyřeší do doby, než bude jmenován premiérem. Bude postupovat v souladu s českým i evropským právem.
Překvapilo mě, že stále nemáte jasno ani v tom, kdo bude ve vládě zastávat pozice vicepremiérů.
To nechte na nás. To není to nejpodstatnější. Postupujeme podle priorit. První byla domluvit koalici, druhá půdorys, tedy kdo si vezme, jaká ministerstva. Nejdříve jsme si museli rozdělit posty, protože ta strana, která získá jaký resort, bude i garantem jeho programu.
Dali jsme dohromady program, posléze koaliční smlouvu. Mezitím byl pověřen jednáním o vládě Andrej Babiš.
Teď skládáme seznam nominovaných lidí, se kterým se půjde za panem prezidentem. Součástí bude i rozdělení pozic ve vládě.
Bude v ní sedět i Filip Turek, kterého Motoristé chtějí v čele ministerstva zahraničí?
Musíme vyčkat. V polovině listopadu se po diskuzi s koaličními stranami definitivně domluvíme na nominantech. Nejdříve s tím seznámíme pana prezidenta, poté veřejnost. Jsme připraveni se zodpovídat za každého nominanta, uvědomujeme si, že to je velká odpovědnost.
Chceme získat důvěru Sněmovny a chceme být i důvěryhodnou vládou, protože lidé v posledních čtyřech letech přestali věřit politikům i státním institucím.
Ale nemůžeme si nechat stavět vládu od médií nebo od našich oponentů. Máme demokracii, každý na to může mít názor, ale my neseme odpovědnost a musíme postavit takovou vládu, která bude kompetentní a zvládne nadcházející výzvy.
A musíme to udělat s rozmyslem a bez mediálního humbuku ještě předtím, než tu vládu postavíme.
Nevyhnuli byste se ale tomu humbuku, pokud byste jasně sdělili, že člověk, který na sociálních sítích schvaloval žhářský útok na malou holčičku, ve vládě sedět nebude? Mám samozřejmě na mysli pana Turka.
Mnohokrát jsem řekl, že se mi nelíbí, co se objevilo. Nejsou to věci, se kterými bych souzněl. Nepodceňujeme to ani omylem.
Ale každý má právo se bránit a vše vysvětlit. Je to otázka na Motoristy, nejsme v koalici sami. Není to jen o tom, co řekne hnutí ANO.
Co budete dělat ve chvíli, kdy do toho vstoupí Petr Pavel a bude chtít některé nominanty odmítnout?
Už předesíláte, co bude říkat pan prezident. Já si myslím, že to říkat nebude. Možná vysloví svůj názor, ale nemyslím si, že bude někoho cíleně blokovat.
V pondělí má také ustavující schůzi nová Sněmovna. Jste si jistí, že všichni poslanci ANO budou hlasovat pro Tomia Okamuru jako předsedu Sněmovny, vzhledem k tomu, že pro mnoho vašich kolegů byla dřív představa vlády s SPD nepřijatelná?
Je pochopitelné, že před volbami se strany proti sobě vymezují. Ale vycházíme z toho, jak rozhodli voliči.
Ale většina voličů také vyjádřila, že chce zůstat v Evropské unii a Severoatlantické alianci. Okamura je šéf strany, která chce vyvolat o EU a NATO referendum a sám by hlasoval pro odchod. Reprezentuje názor, který nesdílí většina občanů.
Tomio Okamura uznal výsledky voleb, vnímá, že si drtivá většina lidí nepřeje referendum, a od požadavku ustoupil.
Voliči neignorovali SPD ani Motoristy. Dali jim hlasy. Koalice, která vzniká, má u voličů ANO, SPD i Motoristů podporu.
Takže jste si jistí, že poslanci ANO budou v tajné volbě hlasovat pro Okamuru?
Jsem přesvědčen, že budou. Budou ctít, jak rozhodli voliči a také to, jakou koalici jsme vyjednali.
Není křeslo šéfa Sněmovny pro Okamuru veřejný kšeft za to, že SPD netrvá na svých lidech ve vládě? Proč jste si toto místo nenechali pro sebe?
Hnutí ANO stálo o to, aby mělo dominantní pozici v rámci vlády. ANO chtělo premiéra a řídit operativu, abychom mohli postavit Česko opět na nohy. SPD chce ve vládě odborníky.
Andrej Babiš je člověk, kterému záleží na výsledcích. S nikým se nemaže. V momentě, kdy nějaký ministr nesplní, co má, tak se poroučí. Tak to bylo a garantuji vám, že to tak i bude. Jestli selže expert, tak skončí a nezbourá se tím celá koalice.
A jsou to skutečně experti SPD? Nevybralo si je hnutí ANO?
To je slovíčkaření. Jsou to nominanti SPD, které s tím návrhem přišlo. Ale nebudeme se tvářit, že ty lidi neznáme. Jsou to odborníci, které jsme se snažili prověřit a známe je, nebo jsme s nimi spolupracovali.
Ale to není nejpodstatnější. Podstatné je, že tu budeme mít kompetentní vládu.
Okamžitě musí přijít snížení regulované složky ceny elektřiny
Andrej Babiš tvrdí, že v návrhu státního rozpočtu pro příští rok od vlády Petra Fialy chybí až osmdesát miliard…
Netvrdí to jenom Andrej Babiš, ale i Národní rozpočtová rada a dokonce Miroslav Kalousek, který je náš velký oponent. Ten to říká pragmaticky a tvrdě, jednoznačně tam peníze chybí.
Jsou to desítky miliard na dopravu nebo dvacet miliard ve státním zdravotním systému, což není věc, kterou říká Havlíček nebo Babiš. Potvrzuje to důvodová zpráva z ministerstva zdravotnictví. Pokud se tam peníze nedodají, hrozí kolaps zdravotních pojišťoven.
K tomu Národní rozpočtová rada řekla, že jsou nadhodnoceny příjmy. Takže těch 80 miliard je realistický odhad.
Abychom to byli schopni rozklíčovat, žádali jsme, aby vláda dala rozpočet do Sněmovny. Jde nám o to, abychom měli detail rozpočtu, který tam dnes není.
Vy ale k tomu navrhujete lidem i podnikům odpustit platby za obnovitelné zdroje ve fakturách za elektřinu a taky nechcete navyšovat odvody živnostníků. Kde vezmete peníze, aby schodek nerostl?
Je potřeba, aby dosluhující vláda předložila rozpočet, a v tom momentě můžeme začít pracovat s detaily. Pak návrh rozpočtu ve Sněmovně necháme projít do druhého čtení a v něm pozměňovacími návrhy začneme pracovat s tím, co se ubere nebo přidá.
Budeme tu hru hrát tak, abychom ji dohráli pokud možno do výsledku se schodkem 286 miliard, jak ho navrhla Fialova vláda. Vynasnažíme se to zvládnout do konce roku, aby prvního ledna nenastalo rozpočtové provizorium.
Už máte představu, mezi kterými rezorty můžete peníze přesunout? Podle Andreje Babiše je to vyřešené.
Představu máme, ale zatím to říkat nebudu. Nechceme něco tajit, ale zatím pracujeme s ne úplně přesnými čísly. Budeme tvořit rozpočet po naprosto zbabraném a cíleně sešvindlovaném rozpočtu této vlády, když ještě u vlády nebudeme.
To tady historicky nikdy nebylo, že se budeme snažit dohrát rozpočet de facto v situaci, kdy jsme v opozici.
Jak budete řešit chybějící peníze v dopravě?
Hledáme zdroje, zkoumáme obrovské množství staveb, řešíme se Správou železnic a Ředitelstvím silnic a dálnic každou položku a dáváme jim priority. Bavíme se o tom, kdy se stavba zahájí, zda je nezbytně nutné to udělat příští rok nebo by se nedala zahájit o rok později. Snažíme se, aby se ty hlavní nezastavily.
Když mluvíte o prioritách, jakou budou mít vysokorychlostní vlakové tratě?
Budeme se chovat racionálně. Hlavní páteřní síť z Drážďan do Ústí nad Labem, Prahy a Brna na Břeclav byla připravena už za minulé naší vlády, a v ní budeme pokračovat. Na ty další větve, které si vymyslel ministr Kupka na Wroclaw a Německo jednoduše nemáme.
Plánujete snižovat výdaje na obranu?
To naším cílem není, dodržíme zákon.
Je možné, že pro úspory v rozpočtu dojde i na propouštění státních zaměstnanců?
Budeme se chovat úsporněji než tato vláda. Už před volbami jsme řekli, že investiční vize nebo sociální politiku budeme řešit důslednějším výběrem daní, kde je velká rezerva, a nastartováním hospodářského růstu. A budeme šetřit i na jednotlivých resortech.
Každý ministr musí do konce roku ukázat úsporný režim, který se bude týkat samotných úřadů i podřízených organizací.
Máte představu, kolik lidí by mohlo odejít?
Vše ještě dopočítáme. Stát se musí chovat úsporněji a přejít od slov k činům ve smyslu zeštíhlení. Ale schopné a pracovité lidi, kteří dělají na agendách, co dávají smysl, nechce nikdo likvidovat a ti zde samozřejmě budou nadále.
Pak si ale musíme říct, jestli je nutné mít takové množství agend, institucí a společností, zda není možné je sloučit.
Kdy přijdou opatření jako zrušení poplatku za obnovitelné zdroje, nižší daně pro firmy nebo znovuzavedení školkovného či zvýšení rodičovského příspěvku?
Musíme to udělat postupně. Okamžitě musí přijít snížení regulované složky ceny elektřiny. Je to pro nás zásadní věc, kterou jsme schopni zvládnout v horizontu dnů. Máme to už předjednáno s Energetickým regulačním úřadem.
Vyjde to na dvacet miliard, které musíme sejmout ze zátěže domácností a firem, protože máme podle kupní síly nejvyšší ceny elektřiny v EU navzdory tomu, že ji tady relativně levně vyrábíme. Až to uděláme, klesne cena regulované složky elektřiny o patnáct procent, což v konečné ceně znamená přibližně o desetinu pro každého zákazníka. Tím se okamžitě dostaneme na průměr Evropské unie.
A kde najdete těch dvacet miliard?
To je účetní pohled, na který mimo jiné dojela současná vláda. Vždycky jsem říkal: něco sledujme účetně a něco jiného zase hospodářsky. A na toto se dívejme hospodářsky.
To se v klidu chceme dívat na to, že máme už čtvrtým rokem tak drahé energie pro firmy? Cožpak nevidíme, že přestávají investovat, že se to projeví v jejich výsledcích, mzdách, nižší míře investic, exportu? A já se ptám, kde všichni tito účtaři mají dopočítán ten hospodářský dopad.
Podcenil se ekonomický růst. V roce 2024 jsme rostli jen o procento. Teď se to možná zlepší, ale v každém případě je nízký a nebude stačit žádné vládě, ani kdyby to byla vláda čarodějů, na to, aby se ufinancovaly plánované investice v bilionech korun.
Naše hospodářská strategie stojí na výkonnosti privátního sektoru. To je alfou a omegou toho, co přinese příjmy a růst HDP.
Jak budete financovat snížení daně firmám nebo vyšší rodičovskou?
Něco úsporami, zbytek vyšším růstem a výběrem daní. Ty kroky budeme dělat postupně v horizontu čtyř let.
Snažíme se hrát fér, odlehčit živnostníkům i velkým firmám. U těch se dostaneme na daň, která platila po celou dobu našeho fungování a ještě první dva roky současné vlády, tedy na zdanění devatenácti procenty. A u živnostníků to vyřešíme tím, že jim dále nezvýšíme minimální odvod.
Karel Havlíček
Někdejší podnikatel ve firmách Sindat, SinBio či ve výzkumném klastru Nanoprogress vstoupil do politiky před šesti lety.
Ve vládě ANO a ČSSD zasedl v roce 2019 ještě jako nestraník. Řídil ministerstvo průmyslu a obchodu.
Do ANO vstoupil o dva roky později. To už měl na starosti dvě ministerstva, když převzal i vedení resortu dopravy.
V minulosti také působil v čele Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.





