Článek
Výměna eskalátorů je jednou z nejnáročnějších částí celé rekonstrukce. Nové schody váží desítky tun a stojí na speciálních základech, které musí odolat mimořádné zátěži.
„Eskalátory jsou speciální v tom, že patří mezi nejtěžší na světě. Jsou uloženy na speciálních základech, které jsou jiné než ty původní,“ nastínil Michal Talián, tiskový mluvčí společnosti Hochtief, která rekonstrukci provádí.
„Bylo to požadavkem objednatele, protože tady dochází k nárazovým akcím – velké množství lidí najednou odchází ze sportovních či kulturních událostí a schodiště musí zvládnout extrémní zatížení,“ dodal.

Všechna tři eskalátorová ramena jsou už osazená a nyní se na nich dokončují balustrády a kryty.
Práce postupují na povrchu i pod zemí
„Stavebně jsme někde ve tří čtvrtinách. Ve vestibulu jsme v pokročilé fázi. Fasády jsou téměř hotové, dodělává se střecha,“ uvedl Daniel Šabík, vedoucí komunikace pražského dopravního podniku.
V jednom z kolejišť už dělníci pokládají finální ozdobné prvky – skleněné panely, kterými bude stanice obložena. Na druhé straně se teprve montuje nosná konstrukce, na kterou přijdou zonty a následně i samotné skleněné desky.
Tyto práce probíhají výhradně v nočních provozních výlukách, kdy vlaky nejezdí. „Zhotovitelé na to mají maximálně dvě až dvě a čtvrt hodiny, včetně stavby lešení, provedení prací, demontáže i kontroly kolejiště,“ doplnil Šabík.

Na části stěn jsou již instalovány nové skleněné obklady, které nahrazují původní keramické.
Někdy si práce v kolejišti vyžádají úplné zastavení provozu. To je i případ nadcházejícího víkendu, kdy bude linka B mimo provoz mezi Florencí a Vysočanskou. Výluka umožní dělníkům urychlit postup stavebních prací.
Na povrchu se dokončují vnější obklady a podlahy, z místa už byla odstraněna ocelová konstrukce, po níž se dříve spouštěly díly eskalátorů.
„Velmi jsme pokročili i v nadzemní části. Vnější obklady jsou téměř hotové, pokládají se podlahy,“ popsal Talián.
Zhotovitel i Dopravní podnik nyní pracují na tom, aby stavba probíhala bez dalších zdržení. Po dokončení získá stanice novou fasádu, skleněné obklady, moderní technologie a zvýšenou odolnost vůči provozní zátěži.
Posun termínu i vyšší náklady
Rekonstrukce se kvůli rozsáhlým sanačním zásahům prodloužila zhruba o tři měsíce. Dopravní podnik o posunu informoval už v létě.

Vizualizace nové podoby stanice Českomoravská
„Po vyhodnocení skutečného stavu stanice a nutných sanací se celá akce prodloužila. Namísto prosince 2025 bude stanice znovu otevřena v březnu 2026,“ uvedl Šabík.
Oprava si vyžádá i navýšení rozpočtu. Původní vysoutěžená částka byla necelá miliarda korun, po započtení víceprací ji však projekt překročí.


