Hlavní obsah

Na cestě mezi dvěma pražskými mosty, oba slouží i pěším a cykloturistům

Novinky, Jiří Cysař

Při slunečné neděli jsme se vydali na zvláštní výlet a to mezi dva poslední mosty v Praze přes Vltavu a Berounku. První má pohnutou historii, druhý je nejnovějším mostem v pražské lokalitě.

Foto: Jana Bečková

Most Inteligence

Článek

Vystoupili jsme na zastávce Malá Chuchle, z autobusu, který vyjíždí ze Smíchovského nádraží, a první most oficiálně pojmenovaný Branický byl před námi. Neoficiální a více známý most je název Most Inteligence.

Málo se o něm ví, že je určen i pro chodce a cyklisty. Jedná se o železniční most s chodníkem pro pěší, přemosťující údolí Vltavy v jižní části Prahy mezi Malou Chuchlí a Braníkem, budovaný v letech 1949–1955 a pro železniční dopravu zprovozněný 30. května 1964. Oficiálně pojmenován byl v roce 1969.

Je součástí takzvané železniční jižní neboli branické spojky (Radotín–Vršovice) určené pro obchvat nákladní dopravy mimo centrum Prahy a původně plánované jako dvojkolejné. Spojka propojuje železniční trať Praha–Plzeň s někdejší místní dráhou Nusle–Modřany. Kromě Vltavy přemosťují obě tyto trati i souběžné páteřní pozemní komunikace (Strakonická a Modřanská) a tramvajovou trať do Modřan.

Přecházíme po mostě, máme možnost vidět doposud neznámé pohledy na Vltavu. Nad námi kostelík na Chuchlí v pozadí Barrandovský most a vpravo Branický pivovar. Jdeme po místě druhé neexistující koleje a šíře mostu je opravdu velká. Na obou koncích je nově opravený vstup na mostovku a tak po schodech pohodlně klesáme na branický břeh.

Kolem golfového hřiště se dostáváme na turisticko-cyklistickou stezku až do Modřan. V neděli zde byl ohromný provoz - chodci, bruslaři, cyklisti a maminky s kočárky naplnili stezku až na hranici únosnosti. S velkou mírou opatrnosti docházíme k občerstvení kousek od nádraží Modřany. Nad námi se tyčí nafukovací atrakce pro děti a na trávě odpočívají a sluní se další lidé. Krásná atmosféra jarního dne.

Poté se kolem modřanského zdymadla dostáváme k městskému přívozu do Lahoviček. Přívoz je součástí MHD Praha a tak zde platí jízdenky i předplacené karty. Ocitáme se na druhé straně Vltavy a pokračujeme po cyklostezce nyní vedoucí do Radotína. Pod Lahovickým mostem a kolem radotínského přístavu míříme až k Radotínskému mostu. Je to dálniční most mezi dálnicí D5 a D1 překlenujíc radotínské údolí.

Provoz na mostě, který je označován za nejdelší v České republice, byl zahájen 20. září 2010. Radotínský most (před oficiálním pojmenováním označovaný například jako Lahovická estakáda) je dvojice mostních staveb na Pražském okruhu, překlenující údolí Vltavy a Berounky před jejich soutokem. Fyzicky na sebe obě stavby plynule navazují a tvoří jediný most. Pod mostem je nová lávka, která cyklistům a turistům již umožnuje dostat se přes Berounku.

Oba mosty od sebe dělí více než šedesát let od výstavby a každý má své kouzlo a krásu. Hlavní je jejich využití pro turistiku a cyklistiku v Praze a okolí.

Výběr článků

Načítám