Hlavní obsah

Trh není připraven na masovou elektromobilitu, míní manažer americké Toyoty

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jack Hollis, viceprezident prodejů americké divize Toyoty, si myslí, že tamní trh není připraven na masový přechod na elektromobilitu. Jeho automobilka však zároveň ohlásila investici ve výši 2,5 miliardy dolarů do výroby baterií na americké půdě.

Foto: Toyota

Nabíjecí zásuvka Toyoty bZ4X

Článek

Některé automobilky se tváří, že jejich zákazníci nechtějí nic než elektrická auta. Tím spíš v posledních letech, kdy spousta z nich oznámila data, od kterých budou nabízet jen elektromobily. Toyota k nim však nepatří - zůstává k elektromobilům skeptická.

Nejnověji to vyplývá ze slov Jacka Hollise, viceprezidenta prodejů americké divize automobilky. Na internetovém semináři pořádaném Asociací automobilového tisku se nechal slyšet, že v USA v současnosti není dostatečná poptávka po elektromobilech na to, aby se dalo hovořit o nějaké masové adopci.

Škoda investuje do elektromobility 138 miliard korun

AutoMoto

Elektromobily jsou podle něj stále příliš drahé na pořízení a ani nabíjecí infrastruktura není připravena na masový přechod k elektrické jízdě. „Nemyslím si, že je trh připraven. Nemyslím si, že je připravena infrastruktura,“ cituje ho web magazínu Forbes.

Toyota už nyní nabízí elektrický model bZ4X a vodíkovou mirai. Její luxusní divize Lexus má v portfoliu elektromobil UX 300e. Obě značky však sázejí zejména na hybridní a plug-in hybridní pohonná ústrojí. V minulosti Toyota kritizovala zákazy spalovacích motorů.

Za volantem vodíkové Toyoty Mirai nové generace: Skvělá limuzína s jedinou nevýhodou

Testy

Přes Hollisova slova prodeje elektromobilů v USA rostou. V první polovině letošního roku tvořily 5,2 % prodaných aut, což je víc než dvojnásobný nárůst oproti roku 2021. Úřad prezidenta Bidena má za cíl tento podíl do roku 2030 zdesetinásobit.

O takovém cíli si Hollis nemyslí, že je reálný. Jako příklad uvedl hybridy, s nimiž Toyota přišla na trh před 25 lety. Dodnes nemají ani 10procentní podíl na americkém trhu, a to přestože jsou již spotřebitelům známé a přinejmenším ve srovnání s elektromobily jsou cenově dostupné.

Nabíjecí, nebo klasický hybrid? Test Toyoty RAV4 dvakrát jinak

Testy

Také při jízdě lidé netrpí obavami, zda vystačí dojezd, a pro výrobu baterií není potřeba exotických a vzácných materiálů, navíc ze zemí s nestálými mezinárodními vztahy, pokračoval výčtem nevýhod Hollis. „A když začnete tlačit spotřebitele do něčeho, na co nejsou připraveni, může se stát něco nečekaného,“ uzavřel.

Toyota však navzdory tomu plánuje prodávat elektromobilů čím dál víc, jak dokládá ohlášení investice 2,5 miliardy dolarů (61,2 miliardy korun) do výroby baterií pro elektromobily v USA. Cíl je jasný - zvýšit globální produkci baterií.

Celkově oznámené investice jsou ve výši zhruba 5,6 miliardy dolarů (137,1 miliardy korun) a zbytek, který nepůjde do USA, dojde uplatnění v produkci baterií v Japonsku. Celkové zvýšení výrobní souhrnné kapacity baterií má být až o 40 gigawatthodin.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám