Hlavní obsah

Škoda apeluje na stát, chce větší podporu elektromobility

Aby bylo možné dostát limitům pro emise oxidu uhličitého stanoveným Evropskou unií, je třeba, aby stát podporoval nákup elektromobilů firmami a podílel se na budování dobíjecích stanic. Na Mezinárodním strojírenském veletrhu to řekl ředitel Škody Auto pro vnější vztahy Michal Kadera.

Foto: Škoda Auto

Škoda Citigo iV je prvním sériovým elektromobilem značky.

Článek

„Vzhledem k tomu, že se České republice nepodařilo evropské politické zastoupení přesvědčit o tom, že hybridní vozy jsou dostatečně ekologické, jsou teď tím jediným, co nám pomůže snížit emise na požadovanou úroveň, čistě elektrické vozy,“ řekl Kadera. Rozšíření elektromobility má podle něj tři podmínky: musí být na trhu dostatek dostupných modelů, musí existovat síť dobíjecích stanic a lidé musí mít o nákup elektromobilů zájem.

„My se jako výrobce můžeme podílet na prvním z těchto pilířů. Předpokládáme, že do roku 2022 budeme nabízet deset elektrifikovaných modelů. Částečně se můžeme podílet i na budování dobíjecích míst. Například tím, že jedno umístíme v každém našem dealerství, budou je mít k dispozici zaměstnanci na podnikovém parkovišti,“ uvedl Kadera.

Upozornil ale na to, že v současné době je dobíjecích míst velmi málo, v celém Česku přibližně 400. Stavba dobíjecího místa je v současnosti komplikovaná i kvůli tomu, že zatím neexistují potřebné předpisy pro jeho výstavbu a proces je velmi zdlouhavý. Ideální stav by přitom byl, aby na deset elektromobilů připadala jedna dobíječka.

Foto: Škoda

Veřejných dobíjecích stanic v Česku stále není dostatek, plug-in hybrid je ale nutně nepotřebuje.

„Pro dodržení limitů emisí CO2 je zapotřebí, aby u nás do 11 let jezdilo 250 000 elektromobilů. Pokud se to stane, bude tady v roce 2030 chybět 20 000 dobíjecích stanic. Jejich budování lze z poloviny spolufinancovat z operačních programů Evropské unie,“ míní Kadera.

Jak se vyrábí plug-in hybridní Škoda Superb? Zásadních odlišností je několik

AutoMoto

Stát může podle něj pomoci například zjednodušením samotného stavebního procesu vybudování dobíjecí stanice, zavedením zrychleného odpisu nákladů na dobíjecí stanice pro firmy či vypracováním metodiky pro města. Největší potenciál mají domácí dobíjecí stanice, stanice na veřejných místech, jako jsou nákupní centra a zaměstnanecké stanice na parkovištích firem, dodal.

Posledním krokem je pak motivování koncových zákazníků, aby dali elektromobilům přednost před tradičním vozem. „Vzhledem k tomu, že soukromí zákazníci tvoří pouze 35 procent kupujících, lze motivovat firmy k nákupu elektromobilů do jejich vozového parku. Například umožněním rychlejších odpisů elektromobilů. Tím by se na secondhandovém trhu rychle vytvořila zásoba referentských vozů,“ uvedl ředitel pro vnější vztahy Škody Auto.

Reklama

Související témata:

Související články

Škoda Rapid se poprvé ukazuje v nové generaci

Že byl Rapid nahrazen Scalou? V Evropě ano, ale v Rusku se pořád prodává, a dokonce i s atmosférickými motory. Má dostat i novou generaci, která se vizuálně...

Výběr článků

Načítám