Hlavní obsah
Alfa Romeo Stelvio Foto: Jan Handrejch, Právo

Test Alfy Romeo Stelvio: Realista s duší sportovce

Pamatujete si na doby, kdy Alfa měla slogan „Cuore sportivo“, tedy „Sportovní srdce“? Už ho nepoužívá, ale to srdce stále má. I když pod kapotou rachotí vznětový motor s příliš nízkým počtem válců, Stelvio dychtí jezdit, ať už na roadtrip Evropou, nebo pro rohlíky. A to je na něm nesmírně přitažlivé.

Alfa Romeo Stelvio Foto: Jan Handrejch, Právo
Test Alfy Romeo Stelvio: Realista s duší sportovce

Představte si, že si chcete koupit auto, které nemá (skoro) nikdo jiný, ale které by bylo zároveň praktické na každodenní dojíždění do práce, občasnou cestu za babičkou přes půl republiky i občas na rodinnou dovolenou. Ostatně, odpověď na takovou otázku hledá řada lidí, kteří mají rádi neobyčejné věci a auta zároveň.

Alfa Romeo Stelvio musí být horkým kandidátem, a kdo hledá i nízkou spotřebu, může se dívat po turbodieselu. Čtyřkolku pro občasný výlet mimo asfalt či větší jistotu na sněhu nabízí, automatickou převodovku pro pohodlnou jízdu městem taky – takže proč ano, anebo naopak proč ne?

Vypadá stále skvěle. A má poctivé výfuky, žádnou faleš.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Po prvních chvílích za volantem zmodernizované verze si říkám, že hledání odpovědi na tu druhou otázku bude složitější. Zvenčí je Stelvio i po třech letech na trhu krásné, a když nastoupíte dovnitř, kvalita materiálů je velmi dobrá. Dílenské zpracování třeba na BMW nemá, ale není zas tak daleko. A fanoušci aut mají tendence značce Alfa Romeo odpouštět drobné nedostatky, označovat je za „charakter“.

Elektronika hlásí zlepšení

Dosud zásadním prvkem tohoto „charakteru“ byl infotainment, ovšem ten byl vylepšen a, řekněme, už není tolik k zlosti. Domovská obrazovka má několik „dlaždic“, které si můžete upravovat, podobně jako u BMW nebo třeba Seatu. Centrální ovladač však pořád nemá pevné tlačítko „Zpět“, které by potřeboval jako sůl.

Dlaždice na domovské obrazovce infotainmentu jsou praktické.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Na rozdíl od mnichovské automobilky tu funguje Android Auto a displej je konečně dotykový. Bohužel, ony dlaždice si ne vždy pamatují, jak je nastavíte; zejména mapa se mi neustále vracela z dvoutřetinového zobrazení do pouhé jedné třetiny. Když už jsme u mapy – navigace má jakási dopravní data, ale nejsou tak dobré, jako u německé konkurence.

Prostoru nemám nedostatek na předních sedačkách ani „za sebou“ a pochválit musím také zavazadelník co do velikosti i umístění háčků na tašky – jsou dostatečně vysoko. Chtěl bych ale trochu měkčí výplň sedadel a výraznější boční vedení.

Interiér je příjemným místem k životu, ale pár chyb se najde.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Totiž, tohle auto není jako každý jiný crossover – má motor vpředu podélně a systém pohonu všech kol trvale pohání zadní kola. Přední připojuje jen v případě potřeby a v centrálním displeji ukáže v reálném čase, kam zrovna jde kolik točivého momentu.

Motor těší silou i spotřebou

Základní turbodiesel ho má docela dost. Ne že by to byl nějaký rychlík, rozhodně ne ve srovnání s ostrou verzí Quadrifoglio Verde, kterou jsem testoval před téměř dvěma lety, ale snad nikdy mě nenapadlo, že bych potřeboval víc síly. Motor je slušně utlumený, byť své palivo nezapře, ale nejvíce potěší spotřebou – normální jízdou jsem dosáhl průměru 6,9 litru na 100 km, což mě velmi příjemně překvapilo.

Všimněte si teploměru oleje, nikoliv vody, po levé straně. A ano, rychloměr bych otočil o 90° doprava, aby bylo líp vidět na nižší rychlosti; díky za číslo uprostřed displeje. To se navíc mění po 1 km/h, neskáče po několika, jako u drtivé většiny aut.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Podvozku by slušelo trochu měkčí naladění – jsem vděčný za pneumatiky s vysokými bočnicemi – a převodovce úprava softwaru. Všudypřítomný – doslova, montuje se snad do každého druhého auta – osmistupňový automat od firmy ZF trochu cuká, když s pedály pracuji jemně.

A taky, kdykoliv uvolním plyn, vyřadí a začne plachtit. Možná odtud pramení ta obdivuhodná spotřeba, ale kdykoliv se pak dotknu brzdy, převodovka zas zařadí a přitom trochu cukne.

Některé ovládací prvky připomenou - mírně řečeno - automobilku BMW. Ale to není špatně.

Foto: Jan Handrejch, Právo

S pohonem všech kol to je lepší. Jednak stěhuje točivý moment mezi nápravami plynule a rychle, a jednak dokáže i na silničních pneumatikách vyjet prudký prašný kopec. Jen nesmím odlehčit protilehlá kola. To je bezmocně protáčí a já musím couvnout a na ten kopec najet jinak.

Chytila mě za srdce

To nejlepší nakonec – tohle auto chce jezdit. Některá auta jsou spotřebiče, jiná se tváří, že je obtěžujete, když po nich chcete pohyb – a tahle Alfa od chvíle, kdy ji nastartujete, až do zaparkování v cíli dychtí jezdit. Okamžitě se mi vybavilo již zmíněné QV, které v sobě má tuhle horlivost taky, a zaradoval jsem se, když jsem ji cítil i ze základního „nafťáka“.

Není to sporťák, ba ani náznakem, ani ostré SUV, takže mě tahle vlastnost těší o to víc. Alfa Romeo postavila auto, do kterého můžete dát jakýkoliv motor, a ono vám bude pořád říkat „Tak jedem!“ a vy s úsměvem na rtech vyhovíte jeho přání.

Je zábavnější i levnější než BMW X3. A mám z ní vážně radost.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Jasně, v bezdrátové nabíječce mobil lítá a nenabíjí se úplně spolehlivě, startovací tlačítko při každém nastoupení hledám všude možně a přes tlusté C-sloupky není moc dobře vidět, ale dychtivost auta k jakémukoliv pohybu, i kdybyste jeli jen pro rohlíky, je balzámem na duši fanouška aut, kterému už se přejedla auta s emocemi sporáku. A právě proto je Stelvio hodno doporučení.

Alfa Romeo Stelvio 2,2 JTD Q4 Super
Motor:
2143 ccm, řadový vznětový čtyřválec, turbo
Max. výkon:
140 kW (190 k) při 3500 ot./min
Max. točivý moment:
450 N.m při 1750 ot./min
Převodovka:
osmistupňová automatická
0-100 km/h:
7,6 s
Nejvyšší rychlost:
210 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:
6,4-6,7 l/100 km
Provozní/nejvyšší hmotnost:
1745/2410 kg
Délka x šířka x výška:
4687 x 1903 x 1632-1693 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:
525/1600 l
Poháněná náprava:
4x4
Cena základní verze:
1 129 500 Kč (Stelvio 2,2 JTD 160 k RWD)
)Základní cena testované verze:
1 299 500 Kč
Cena testovaného vozu:
1 539 500 Kč
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků