Na konci zimy a začátku jara nás zpravidla zasahují první snahy o dodržování zdravého životního stylu. Čeká nás totiž plavková sezóna, ve které chceme vypadat alespoň nějak k světu. Po létě ale často naše odhodlání polevuje a přestáváme se snažit o dokonalá těla - místo toho na sebe oblečeme svetr o číslo větší.

Pokud se podobnému scénáři chcete vyhnout, musíte si zdravé návyky uchovat i na podzim a v zimě. Jak na to?

Správný start

Správná snídaně nám dodá energii na celé dopoledne, ať už nás čeká cokoli. Zatímco v létě se uchylujeme k smoothie či k jogurtu s ovocem, na podzim si naše tělo žádá něco jiného.

„Nejčastěji se lidé upínají k různým druhům pečiva, vajíčkům, či opečené slanině, ale nejzdravější alternativou je dopřát si teplou ovesnou kaši. Tu pak můžete doplnit nejrůznějšími přísadami. Od sušeného či lyofilizovaného ovoce, přes oříšky a semínka až po super potraviny typu matcha či maca prášku,” vysvětluje Adéla Flejšarová z Mixit.

Na oslazení kaše použijte med nebo datlový sirup.

Na oslazení kaše použijte med nebo datlový sirup.

FOTO: Profimedia.cz

Sezónní ovoce a zelenina

S podzimem přichází čas jablek, dýní, mrkví a další kořenové zeleniny, která se báječně hodí do nejrůznějších polévek a omáček. Pokud si ale chcete udržet štíhlou postavu, dopřejte si například svíčkovou jen výjimečně, místo toho zařaďte do jídelníčku krémové polévky, které zasytí a prohřejí organismus.

Stejně tak vyměňte studené saláty za teplé. Budete se po nich cítit lehce, navíc zaženete všechny bacily, které se vás na podzim snaží oslabit.

Připravte si velkou porci vývaru. Část můžete i zamrazit.

Připravte si velkou porci vývaru. Část můžete i zamrazit.

FOTO: Profimedia.cz

Doplňte vitamín D 

Vitamín D se nejsnadněji získává ze slunce. Jak ho ale doplnit, když na podzim slunce a modrou oblohu vidíme jen občas? Jednoduše, stačí ho zařadit do svého jídelníčku!

Obsahují ho zejména tučnější ryby, jako je losos, makrela či tuňák a hravě doplní jeho nedostatek. O důvod víc dopřát si lososa s rýží, tuňákový salát s vajíčkem nebo třeba uzenou makrelu k večeři. Nemyslíte?

Začněte si plánovat

Plánování je klíčem k úspěchu. Napište si vždy v neděli plán na následující týden, kdy chcete jít cvičit a co byste v příštím týdnu chtěli dokázat. Uvidíte, že je snazší dodržovat předem daný rozvrh než na poslední chvíli vymýšlet, kam a kdy půjdete cvičit, navíc vás to naučí určité pravidelnosti.

Doporučujeme pořídit si i speciální sešity, do kterých vyplňujete počet cvičení i množství vypité vody, spánku atd. Seženete je v knihkupectvích či ve specializovaných obchodech.

Deník hubeňoura, Cleverminds, 255 Kč. Kaše Borůvkovice Kaštanová, Mixit, 245 Kč. Kuchařka Podzim, Martinus, 313 Kč.

Deník hubeňoura. Využijte tento deník k zápisům svých tréninků. V přední části hlídejte stravovací a pitný režim, do poznámek si pak pište průběh a výsledky svých tréninků. Cleverminds, 255 Kč. Kaše Borůvkovice Kaštanová obsahuje mrazem sušené kanadské borůvky s chilským merlíkem, křupavou švestkou, šťavnatou meruňkou a baobab. 100% poctivý kaštanový základ dává kaši nezaměnitelnou chuť. To vše bez cukru, lepku a vegan. Mixit, 245 Kč. Kuchařka Podzim, v níž naleznete sezónní pokrmy, které vás zahřejí a zlepší náladu. Prodává Martinus, 313 Kč

FOTO: archiv firem

Vyzkoušejte nové aktivity

Ráno tma, odpoledne tma. Člověk se na podzim cítí často vyčerpaný a nic ho nemotivuje k tomu, aby šel běhat nebo spálit přebytečné kalorie do fitness centra.

Pokud víte, že v sobě odhodlání k cvičení nenajdete, zkuste se poohlédnout po jiných aktivitách.

Lekce tance jsou vhodné pro všechny věkové kategorie.

Lekce tance jsou vhodné pro všechny věkové kategorie.

FOTO: Profimedia.cz

Skvělým příkladem může být tanec. Ať už standard, nebo latina, je to jedno, cokoliv vás bude bavit. Vše bude skvělé pro vaši psychiku a tělo.

„Tanec vám pomůže zdravě zpevnit a zformovat celou postavu, snížit napětí v organismu, protáhnout zkrácené svaly a posílit svaly ochablé. Dále opravuje chybné držení těla, obnovuje tělesnou vitalitu, a hlavně nepřetěžuje organismus. Tanec nejen že posiluje, protahuje, regeneruje jednotlivé části těla, mimo jiné působí i na duševní stránku každého z nás. Vylučují se při něm endorfiny, hormony štěstí, které jsou tak důležité pro navození šťastné nálady, a tak se ta špatná ztrácí při prvním tanečním kroku,” říká Lenka Ottová, lektorka a zakladatelka tanečního studia Dance Perfect.