Ne náhodou je tak menopauza považována za jedno z nejtěžších období života ženy, ale i jejího okolí. Změny nálady mají totiž dost často negativní dopad i na veškeré jejich vztahy. Z celkem poklidného manželství se rázem stává bitevní pole a lepší vztahy obvykle nepanují ani s dětmi či kolegy v zaměstnání.

Délka a intenzita klimakteria mohou být ovlivněny celou řadou faktorů. Mezi ně patří například genetika, životní styl, ale také zeměpisná poloha. Obecně lze tvrdit, že čím severněji žena bydlí a světlejší pleť má, tím se zvyšuje i riziko klimakterických potíží.

Výjimku tvoří jen ty ženy, jejichž strava je bohatá na mořské ryby a potraviny obsahující rostlinné estrogeny. Těm se potíže obvykle vyhýbají.

Proč menopauza tak působí na naši náladu?

Náladu dost často ovlivňuje víc to, co se děje v našem těle, než to, co se děje v našich životech. Může za to hormon estrogen, jehož úkolem je v mozku blokovat odbourávání serotoninu - neboli hormonu štěstí. Pokud tedy dojde k poklesu estrogenu, do těla se vlévá velké množství serotoninu, což způsobuje naši přecitlivělost. Zároveň dochází ke změnám i v nadledvinkách, což podporuje přecitlivělost na stresové hormony, to pak zvyšuje náchylnost k úzkostem a záchvatům paniky.

Naopak nízká hladina serotoninu v krvi zas náladu ženy proměňuje ve hněv a vztek a v ten okamžik je lepší se jí vyhnout. Svým chováním pak připomíná časovanou bombu.

Podle vědeckých studií může hormonální nerovnováha vyvolat i negativní myšlení, které velmi ovlivňuje sebevědomí jedince. Obvykle si tak žena přestává věřit a začne vnímat jen své slabé stránky a vlastní selhání.

V takovém okamžiku mnozí lékaři ženám předepisují antidepresiva či hormonální substituci - léky, jež minimalizují negativní projevy hormonální nerovnováhy. Existují ale i jiné možnosti, než jen polykat pilulky. Podívejte se s námi, jak jinak lze řešit projevy menopauzy.

Buďte aktivní - cvičení je ten nejúčinnější elixír pro zlepšení nálady, energie i spánku. Při pravidelném cvičení se do těla vyplavují endorfiny, které okamžitě dokážou zlepšit náladu. Zároveň se tak jedinci stávají odolnější vůči stresovým situacím. Při aerobním cvičení (např. chůzi i běhu) se navíc zvyšuje průtok krve a zlepšuje se i přísun kyslíku do mozku.

Podle lékařů není důležité, jaký pohyb provozujete, ale že tak činíte pravidelně. Protože pozitiva získaná cvičením se kumulují. Proto je dobré věnovat se pohybu hned několikrát týdně.

Nebojte se svěřit - mnoho žen se se svými projevy menopauzy bojí komukoliv svěřit. Dokonce nedokážou své pocity sdělit ani nejbližším. Pocity izolace ale o to hůř ovlivňují náladu a sebevědomí. Je proto dobré se nebát svěřit alespoň partnerovi. Otevřeně mu říci, čím si procházíte, proč jste tolik podrážděná a přecitlivělá. Pokud s tím máte problém, hledejte pomoc alespoň u odborníka.

Uspořádejte si myšlenky - nejlepším způsobem, jak se vypořádat se stresem, je meditace. Utřídění si myšlenek a uvědomění si všech dopadů, jež na vás mají emoce. Je to jeden ze způsobů, jak ze sebe co nejrychleji dostat negativní myšlenky.

Změňte stravustrava dokáže zlepšit náladu, ale i zhoršit. Proto je tak důležité zaměřit se na výběr potravin. Vhodné je konzumovat potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny (tučné ryby), vitamin B12 a hořčík (luštěniny, vejce, sušené meruňky, listová zelenina, ořechy a semínka).

Nedávný výzkum také potvrdil příznivý vliv aminokyseliny zvané tryptofan (nachází se v rybách, ořeších, semenech a v luštěninách), jež podporuje vyplavení hormonu serotoninu.

Stanovte si malé cíle - sepište si seznam věcí, které jste dlouho odkládala, a to od nejsnazších po nejtěžší a postupně je začněte řešit. Ideálně jednu věc týdně. Dokonce i malé úspěchy mohou pomoci obnovit důvěru v sebe samu.

Přestaňte se ptát, proč se cítíte tak špatně - naopak se zaměřte na věci, které vám v poslední době vyšly a radujte se z nich.

Vyzkoušejte dechová cvičení - sedněte si do pohodlné polohy a při nádechu počítejte do sedmi a při výdechu do jedenácti. Budete velmi překvapena, jak snadno získáte kontrolu nad svou náladou a dalšími negativními příznaky menopauzy.

Zapomeňte na alkohol - alkohol sice může dočasně zvednout náladu a zmírnit úzkost, ale v dlouhodobém horizontu patří mezi nejčastější spouštěče úzkosti a deprese. Proto je lepší se mu zcela vyhnout.

Dělejte si malé radosti - pokud si každý den uděláte nějakou radost - koupíte si něco hezkého, zajdete na kávu s kamarádkou, uděláte si hezkou procházku, podíváte se na hezký film apod., ovlivní to i z dlouhodobého hlediska vaši náladu a pozitivní myšlení.

Vyzkoušejte bylinky
Ploštičník hroznový nebo extrakty z něj doporučují fytoterapeuti na návaly horka, pocení, závratě, bušení srdce a nespavost. Ale také na zmírnění podrážděných reakcí a depresivních nálad. Případně na bolesti, křeče a silné krvácení při menstruaci.
Třezalka působí hlavně na psychiku, tedy proti kolísání nálad, melancholiím a depresím, ale také proti podrážděným reakcím, úzkostem a stavům paniky.
Chmel účinkuje na nervozitu, případně na potíže se spánkem. Příznivě ovlivňuje také zklidnění menstruačního cyklu.
Meduňka je výborná při nervozitě a nervově podmíněných poruchách, stejně tak na nespavost. Lze ji použít na uklidnění, ale i proti stresu a křečím, na kterých se stres podílí.
Drmek podporuje hormonální rovnováhu a působí proti bolestem prsou.
Šalvěj mírní návaly horka a pocení, zejména toho nočního, mírně pomáhá také u zánětů.
Kontryhel má smysl při silném krvácení. Některé ženy zápolí na začátku klimakteria s častější a silnější menstruací. V kombinaci s andělikou čínskou a ploštičníkem může tyto problémy zmírnit nebo eliminovat v řádu týdnů.
Ženšen povzbuzuje zejména při stavech fyzického a duševního vyčerpání, ale rovněž při stavech únavy, duševní apatie nebo při problémech se soustředěním.