Maso má navíc příznivou energetickou hodnotu a dokáže na delší dobu zasytit. Musíme jej však vhodně upravit, jinak jídlo nebude ani dietní, ani zdravé. Přinášíme tipy, jak na to.

„Mezi nejvhodnější způsoby úpravy jídla patří vaření v páře, vaření a dušení. Přijatelné je také pečení bez tuku v alobalu, pečící fólii nebo v římském hrnci,“ radí odbornice na výživu Kristýna Galová z brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy Kompliment. Naprosto nevhodné jsou naopak smažení, fritování a pečení s tukem.

Vaření v páře

Vařit v páře můžeme ryby i drůbež. Nejlépe je využít speciálních varných nádob.

Výhody: v mase zůstanou veškeré minerály, a proto má takto připravený pokrm nejen vysokou nutriční hodnotu, ale také výbornou chuť a málo energie. Nepřidává se tuk, může se současně vařit i zelenina a ušetří se tím i čas.

Ryba vařená na páře
Vaření

Je vhodné pro přípravu červeného masa - hovězího, telecího, vepřového, zvěřiny.

Nevýhody: část minerálů a tuku z masa mizí z pokrmu do vývaru, tím se snižuje nutriční hodnota pokrmu.

Dobrá polévka nejen zahřeje, ale tělu dodá i spoustu kvalitních živin.
Dušení

Dušení je jedním z nejšetrnějších způsobů úpravy masa.

Výhody: působením páry se snižuje doba tepelné úpravy a dochází k minimálním ztrátám živin a vitaminů. Navíc se k masu přidává jen voda, nikoli tuk.

Dušené maso se dá chutně upravit.
Pečení

Pro ty, již se snaží shodit nějaké to kilo, je pečení ve fóliích nebo římském hrnci bez tuku ideální. Jinak by měli péci spíše výjimečně, neboť se pečou především tučná masa.

Výhody: pečením se připraví chutný pokrm s vyhovující energetickou hodnotou. Pozor na přepékání. Při dlouhém pečení dochází ke spálení bílkovin a tvorbě karcinogenních látek. Vhodné je jídlo doplnit salátem ze syrové zeleniny.

Pečeně
Grilování

Jako zdravý způsob přípravy masa je třeba naučit se grilovat správně, například používat libové maso a grilovat v alobalu nebo na hliníkovém tácku. Oproti grilování na otevřeném ohni je zdravější grilování na kameni nebo elektrickém grilu.

Pozor na odkapávání tuku do ohně a na působení dýmu z otevřeného ohně - způsobuje uvolňování rakovinotvorných látek (polycyklických aromatických uhlovodíků), které stoupají s horkým vzduchem na grilované maso.

Při úpravě masa na ohni je třeba dát pozor na odkapávání tuku do ohně.
Smažení

Je nevhodné, neboť si tímto způsobem vyrábíme kalorickou bombu - například smažený řízek v trojobalu. Pak dochází k oxidaci použitého tuku, čímž vznikají nebezpečné volné radikály s karcinogenními účinky, jež se podílejí se na vzniku nemocí srdce a cév.

Pozor zvláště na fritování. Jde o var v oleji, při němž vznikají agresivní transmastné kyseliny. Kdo nechce hazardovat se zdravím, fritovaným jídlům nechť se vyhne.

 

Fritované hranolky
Uzení

Uzení je nezdravý způsob úpravy masa zejména kvůli dýmu, jehož působením se vytvářejí karcinogenní látky. Pravidelná konzumace uzenin je velice riziková.

FOTOGRAFIE: fotobanka Profimedia