Pokud při změně stravy nevezmeme v potaz své tělo jako celek a s ním související aspekty, jako je fyzická aktivita a individuální stravovací návyky, pravděpodobně se nikdy nedočkáme předpokládaných výsledků.

Každý člověk je originál a proto dieta, která funguje u kamarádky, nemusí účinkovat u nás. Navíc je proces hubnutí velmi často opředen nejrůznějšími mýty. A těch je potřeba se vyvarovat.

Mýtus číslo jedna: Tělo spaluje tuky a vytváří svalovou hmotu v ten samý čas

Ať už pro člověka začínajícího se cvičením, anebo pro profesionála, pro kterého je fitness denním chlebem, pro oba je budování svalové hmoty a spalování tuků běh na delší trať. Nejlepším řešením je neočekávat zázraky, a spíše než se hnát za obojím naráz, je vhodné zaměřit se nejprve na jednu a pak na druhou věc.

Mýtus číslo dvě: Vše, na čem záleží, je počítání kalorií

Proces hubnutí není pro všechny stejně jednoduchý, nebo naopak složitý. Jsou to například i hormony, které přímo ovlivňují, jak moc jíme a na jaké jídlo v nabídce nám padne zrak. Proto také hrají klíčovou roli v hubnoucím procesu a při změně životního stylu.

Počítání kalorií proto není vždy tou nejlepší cestou k úspěchu. Snaha zaměřit se výhradně na příjem a spalování kalorií ve stylu „budu jíst méně a více cvičit“ má v naprosté většině za následek přibírání kil.

Mýtus číslo tři: Vynechávání jídel zpomaluje metabolismus

Jíst malé porce několikrát denně je velmi účinné. Umožňuje to totiž udržet chutě na uzdě a zabránit tak přejídání a mlsání v důsledku hladu. Nicméně pro většinu lidí je nejdůležitější zamyslet se nad množstvím a kvalitou potravin, které konzumují.

Nezáleží na tom, jestli člověk sní za den dva kopečky rýže naráz, nebo si je rozdělí tak, aby je snědl za celý den, stále to bude mít pro tělo ten samý efekt. Nejlepší je podřídit se s jídlem časovému plánu tak, jak to člověku vyhovuje. Pravdou je, že na fungování metabolismu má daleko větší vliv kvalita a množství potravy, než to, jak často se stravujeme.

Mýtus číslo čtyři: Vše, co sníme večer, se přemění na tuk

Už dávno neplatí, že poslední jídlo dne by nemělo být konzumováno později než v pět hodin odpoledne. I když je velmi snadné si myslet, že má lidské tělo vnitřní hodiny, kde má nastaveno ukládat na tuk vše, co se sní například po osmé večer, není tomu tak. Větší důraz je třeba klást na to, co a kolik toho tělu dodáme.

„Ve skutečnosti není pozdní večerní jídlo horší než kterékoliv jiné zkonzumované během dne. Samozřejmě za předpokladu, že se skládá ze zdravých potravin,“ říká doktor Yoni Freedhoff pro dailyburn.com.

Mýtus číslo pět: Nad trávením potravy nemáme žádnou kontrolu

V konfrontaci s tím, proč je dieta stále neúspěšná a nejsou vidět výsledky, je velmi jednoduché všechnu vinu svalit právě na nefungující metabolismus. Nicméně poslední dobou se ukazuje, že někteří lidé mají nad svým metabolismem větší kontrolu, než se zdá. Jako účinný způsob zrychlení a zefektivnění metabolických procesů může fungovat silový trénink v kombinaci s aerobním cvičením.

Spolu s úpravou tréninku ale existuje i několik dalších doporučení, jak se dají rychleji spalovat kalorie.

Více spěte: Množství a kvalita spánku nesouvisí jen a pouze s tím, kolik energie budete mít následující den. Vědci zjistili, že ovlivňuje také metabolismus. Jedinci, kteří spánek zanedbávají, mají sníženou schopnost řízení hladiny cukru v krvi, což se projevuje nedostatkem energie, kterou si tělo snaží doplnit jednoduchými sacharidy - sladkostmi.

Čistá voda: Zapomeňte na slazené minerálky. Vědci zjistili, že pití čisté vody může mít pozitivní vliv na to, kolik kalorií spálíte během dne. Hydratování těla vodou hraje klíčovou roli pro fungování metabolismu, zejména pak při fyzické aktivitě.

Nezapomeňte na kofein: Milovníci kávy budou nadšeni. Ukazuje se totiž, že šálek kávy má skvělé účinky na spalování kalorií. Vědci srovnali milovníky kávy s lidmi, kteří jí příliš neholdují a zjistili, že milovníci kofeinu spálí mnohem více kalorií než jeho odpůrci.

Jezte hodně bílkovin: Příjem bílkovin má velký vliv na metabolismus. Vědci zjistili, že lidé s velkým příjmem těchto důležitých živin mají vyšší energetický výdej i v případě, že jsou v klidu.