Hlavní obsah
V současné době není ničím výjimečným, že už děti ve školkách umí samy ovládat tablety či mobily. Ilustrační foto. Foto: Profimedia.cz

Doba trávená před obrazovkami ničí dětskou představivost

Moderní technologie doslova mění lidské životy. A to jak v dobrém, tak i ve špatném smyslu. Negativní dopady jsou pak viditelné už i u malých dětí ve školkách, kterým stále narůstající doba trávená u obrazovek mobilů, tabletů či televize ničí jednu z důležitých schopností - představivost.

V současné době není ničím výjimečným, že už děti ve školkách umí samy ovládat tablety či mobily. Ilustrační foto. Foto: Profimedia.cz
Doba trávená před obrazovkami ničí dětskou představivost

Stačí jednoduchý laický poměr volného času, který současné děti tráví u obrazovek počítačů a tabletů, nebo naopak venku, aby bylo všem hned jasné, že u mnohých technologie jasně vyhrávají.

Jakkoli mohou moderní vymoženosti dětem v mnohém při jejich rozvoji pomoci, existuje i druhá negativní stránka, kterou bohužel stále častěji potvrzují i učitelky a učitelé v mateřských školách.

Podle průzkumu, kterého se zúčastnilo 1000 pracovníků britských mateřských škol, se téměř dvě třetiny z nich přiklánějí k faktu, že právě nejnovější vymoženosti mohou za to, že dětem v mnoha ohledech chybí kreativita a představivost potřebná k řešení mnoha běžných úkonů.

Stále méně často se také učitelé setkávají s tím, že by některé z malých dětí mělo nějakého „imaginárního kamaráda“.

Jak odborníci tvrdí, děti nemají v současné době čas na to se nudit a užívat tak vlastní představivost k zábavě. Ilustrační foto

Foto: Profimedia.cz

„Jednoduše si myslím, že děti nemají v dnešní době ‚povoleno‘ se nudit. Kdyby měly dostatek času je pro sebe, byly by častěji schopny si najít nějaké kreativní řešení, jak se zabavit, právě například s imaginárním kamarádem,“ tvrdí pro server Independent David Wright, majitel sítě školek Paint Pots Nursery v anglickém Southamptonu.

Jak dodává, velkým negativem dnešní doby je fakt, že děti mají možnost rychle se zabavit právě díky televizi či mobilům. „A to je to, co snižuje jejich schopnost vlastní představivosti, ale i rozvoj jazyka a dalších potřebných věcí,“ dodává.

Nedávná studie univerzity v kanadské Albertě rovněž naznačila, že nadměrný čas trávený u obrazovek může být u dětí spojován s jejich problémy s chováním a celkovou pozorností.

Anketa
Myslíte si, že čas trávený u obrazovek dětem více škodí, než prospívá?
Ano, jednoznačně
78.3 %
Ano, ale jen pokud je to příliš často
17 %
Ne, technologie jsou podle mě přínosem
4.7 %
Celkem hlasovalo 525 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků