„V roce 2015 vykonávalo 325 lidí ve stovce obcí za peníze z eurofondů romské občanské hlídky. Navrhujeme, aby tito zkušení lidé byli nasazeni do vlaků,“ uvedl Matovič na tiskové konferenci. Romské občanské hlídky byly loni zrušeny.

Bývalý člen romské hlídky z obce Hrabušice u Popradu na tiskové konferenci uvedl, že výhodou romských hlídek je znalost romštiny a fakt, že Romové mají před nimi respekt.

Podle opozičního poslance je současný zákon o zákazu hlídek LSNS ve vlacích bezzubý a impotentní. [celá zpráva] „Premiér Fico řekl, že nejlepší hrází proti extremismu je, pokud lidé důvěřují vládě. Jakou mají mít lidé důvěru, když vidí, že Kotleba napochodoval do vlaků, vláda osm měsíců mluvila o tom, jak problém vyřeší, a pak přišla s impotentním zákonem, který nic neřeší,“ řekl Matovič.

Ministerstvo vnitra myšlenku romských hlídek odmítlo. Argumentuje tím, že hlídky železniční policie jsou téměř neustále v akci a kriminalita ve vlacích klesá.

Kotlebovci ve vlacích jezdí dál

Poslanec poukázal na to, že po zákazu hlídek kotlebovcům stačí, pokud se tváří jako normální cestující, tím naplní literu zákona a z vlaků je nikdo nedostane.

Od začátku roku může na pořádek ve vlacích dohlížet pouze policie nebo osoba určená přepravcem. Kotlebovy hlídky však toto nařízení obcházejí tím, že se tváří jako normální cestující. LSNS své hlídky zavedla loni v dubnu po útoku Roma na 21letou cestující ve vlaku z Nových Zámků do Zvolena. [celá zpráva]

Vlakové hlídky LSNS se ukázaly být velmi účinným marketinkovým nástrojem Kotlebovy strany. Kotleba připustil, že hlídky jsou prvním krokem k zavedení domobrany. Ta by měla podle něj působit tam, kde selhává policie.

V loňských volbách získala extremistická LSNS osm procent hlasů, podle aktuálních průzkumů počet jejich voličů stoupá především mezi mladými Slováky.