Hlavní obsah

Boeing 737 MAX po návratu na oblohu přepravil první pasažéry

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brasília/Seattle

Na letišti v Porto Alegre na jihu Brazílie přistál ve středu Boeing 737 MAX letecké společnosti Gol, uvedla agentura AFP s odkazem na svého reportéra na palubě. Jednalo se o první let s pasažéry, který tento letoun absolvoval po 20měsíčním uzemnění. Dosud v letadle 737 MAX seděli od listopadového zrušení zákazu létat pouze zkušební piloti, letečtí komisaři a novináři. Let ze Sao Paula do Porta Alegre trval půldruhé hodiny a proběhl bez problémů.

Foto: Diego Vara, Reuters

Boeing 737 MAX brazilských aerolinek Gol před přistáním v Portu Alegre

Článek

Boeing také v úterý dodal první stroj 737 MAX od zrušení zákazu tato letadla provozovat. Převzaly jej americké aerolinky United Airlines.

Zákaz provozovat letadla Boeing 737 MAX v listopadu zrušil americký Federální úřad pro letectví (FAA).

Boeingy 737 MAX mohou opět létat

Amerika

Ke stejnému kroku se chystá Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA), která už vydala návrh směrnice o letové způsobilosti. Ta by měla umožnit, že letadla by po téměř dvou letech mohla v lednu získat v Evropě povolení k obnovení provozu, jež je rovněž podmíněno novým školením pilotů a stejnými úpravami letadel, jaké požadoval FAA. [celá zpráva]

Zákaz létání po dvou haváriích

Boeingy 737 MAX byly loni v březnu na celém světě uzemněny po dvou nehodách – v Indonésii a v Etiopii –, při kterých zahynulo celkem 346 lidí. Přispěl k nim nový software řízení letu MCAS, který měl zabránit příliš strmému stoupání. Dvakrát však kvůli poruše senzoru úhlu náběhu AoA navedl letoun do střemhlavého letu, který nebyla posádka schopna vyrovnat. MCAS využíval dat jen z jednoho senzoru, i když byly dva.

Celý případ navíc ukázal na problémy při certifikaci nových typů letadel, protože příliš mnoho pravomocí získal výrobce a FAA mu šel na ruku.

Systém řízení v Boeingu 737 MAX byl nebezpečný, schvalování typu uspěchali

Amerika

Odstavení verze 737 MAX bylo nejdelší v historii dopravního letectví a Boeing přišlo na 20 miliard dolarů (zhruba 433 miliard Kč). Firma nakonec musela uzavřít i výrobní linku v Rentonu, protože vyrobená letadla nikdo neodebíral a zákazníci rušili objednávky.

Zrušené objednávky

Boeing oznámil, že v listopadu zákazníci zrušili objednávky na dalších 88 letadel 737 MAX, což celkový počet zrušených objednávek v letošním roce posunulo na 536. Získal objednávky na 27 strojů této verze, ale 25 z nich je od společnosti Virgin Australia, která nahradila starší objednávku na 48 letadel.

Listopadová čísla o vývoji zakázek na letadla Boeing 737 MAX neodrážejí oznámení irských nízkonákladových aerolinek Ryanair z minulého týdne, že si objedná 75 letadel tohoto typu, uvedla agentura AP. [celá zpráva]

Boeing za listopad dodal celkem sedm dopravních letadel, většinou nákladních pro firmy UPS, FedEx, DHL a další. Celkový počet letadel dodaných v letošním roce se tím zvýšil na 118. Evropský rival Airbus pak v listopadu dodal 64 letadel, od začátku roku celkem 477.

Letadla Boeing 737 MAX provozuje i česká společnost Smartwings. Vlastní celkem sedm těchto strojů, konkrétně typ 737 MAX 8, dalších 21 strojů se chystala převzít ještě loni. Firma v závěru loňského roku vyčíslila ztráty, vzniklé kvůli nutnosti letadla 737 MAX odstavit, na více než 1,5 miliardy korun.

Reklama

Výběr článků

Načítám