Vrzání a bouchání. NASA zveřejnila zvuk, který vydává Perseverance při jízdě po Marsu

Washington

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) zveřejnil zvuk, který vydává robotický průzkumník Perseverance (Vytrvalost) při jízdě po povrchu Marsu. Jde o silné rachocení, místy vrzání, skřípání a bouchání, které by na pozemské standardy bylo znepokojující, poznamenala agentura AP.

NASA zveřejnila zvuk, který vydává Perseverance při jízdě na MarsuVideo: NASA, AP/Reuters

Více než 16minutový zvukový záznam publikovala na svém webu Laboratoř tryskového pohonu (JPL) NASA v kalifornské Pasadeně, odkud se mise Perseverance řídí.

Na videu výše nabízíme kratší, taktéž přímo od NASA upravený sestřih onoho šramotu, vzniklý z delších zvukových záznamů „kodrcání” vozítka.

Zavolal bych odtahovou službu...

„Kdybych slyšel tyto zvuky během řízení svého auta, zastavil bych a zavolal odtah,” okomentoval záznam Dave Gruel z JPL.

„Pokud však na minutu zvážíte, co slyšíte a kde to bylo nahráno, dává to perfektní smysl,” dodal.

Průzkumník Perseverance urazil na Marsu první metry

Rover Perseverance přistál na Marsu 18. února v kráteru Jezero. Ze samotného přistávání není k dispozici žádná zvuková nahrávka.

NASA však později uveřejnila krátkou audionahrávku, kterou Perseverance pořídil po přistání. Je na ní slyšet vysoký zvuk, který vydávají přístroje na roveru, v pozadí jsou patrné závany větru na povrchu planety.

NASA zveřejnila první zvuky z Marsu

Americký vesmírný úřad už také dříve ukázal videozáznam z přistání robotické sondy, nedávno rovněž i první akustický záznam zvuku výkonného laseru na roveru, který byl na tamní skalnatý povrch doslova vypálen z aparátu SuperCam.

NASA zveřejnila záznam zvuku laseru, který testoval skálu na Marsu

Úkolem vozítka je pátrat po stopách mikrobiálního života v dávné minulosti, ale také plnit úkoly spojené s přípravou budoucích výprav lidí na Mars.

Voda na Marsu, přesněji řečeno v Marsu

Podle tento týden zveřejněné studie financované NASA je navíc pravděpodobně vyřešena záhada marsovské vody. Vědci tvrdí, že až 99 procent kapaliny, která kdysi protékala přes rudou planetu, se nyní může ukrývat pod povrchem v kůře planety.

Dlouho se přitom věřilo, že voda na Marsu před miliardami lety unikla z atmosféry do kosmu, a to kvůli nízké gravitaci.

Záhada vody na Marsu zřejmě vyřešena. Pořád tam je

Současná skalní krajina Marsu se vytvořila před třemi až čtyřmi miliardami let z vulkanické činnosti a na rozdíl od Země, která je schopná „recyklovat” svou kůru a uvolňovat zachycenou vodu, jsou tamní skály dost staré na to, aby obrovské množství vody udržely.

Na planetě je řada geologických důkazů dříve tekoucí vody – viditelně vyschlá údolí a někdejší říční kanály. A Perseverance přistál právě v již zmíněném kráteru s názvem Jezero, což před zhruba 3,5 miliardy let mělo být skutečně jezero plné vody.