Hlavní obsah

Inspekce: Školy nedokážou rozvíjet nadané žáky, učitelé je často nepoznají

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Základní a střední školy stále nedokážou dostatečně rozvíjet nadané žáky. Na středeční tiskové konferenci to řekli zástupci České školní inspekce. Školy podle jejich šetření registrují asi 42 tisíc nadaných a 1000 mimořádně nadaných, ve skutečnosti je ale takových žáků asi kolem 180 tisíc.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal (vlevo) se svým náměstkem Ondřejem Andrysem

Článek

Učitelé často neumějí talent nerozeznat nebo nevědí, jak ho u dětí podporovat. Inspektoři to zjistili při návštěvách v asi 1000 školách a v rámci průzkumu, kterého se zúčastnilo 3300 základních a 1020 středních škol.

Problém je podle inspekce v tom, že ve výuce často dominují pedagogové, a chybí tak prostor pro to, aby se projevilo nadání žáků

„V základních školách zahrnutých do dotazování v rámci tematického šetření se podle informací sdělených ze strany výchovných poradců vyskytuje celkem 41 630 nadaných žáků (pět procent z celkového počtu žáků ve školách zařazených do šetření), na středních školách pak jejich počet činil 26 649 žáků (sedm procent žáků). Vedle toho základní školy uvedly 724 mimořádně nadaných žáků (0,08 procenta z celkového počtu žáků), střední školy pak 245 mimořádně nadaných žáků (0,06 procenta),“ shrnul pro Novinky náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.

Školy celkem – ZŠ a SŠ – tedy deklarují 969 mimořádně nadaných žáků, tj. zhruba 1000.

Člověk v tísni připravil kurz češtiny pro ukrajinské asistenty pedagoga

Věda a školy

Podle Andryse to je ve všech případech mnohem méně, než jaký je předpokládaný výskyt v běžné populaci: odborná literatura předpokládá, že nadaných je v populaci přibližně 10–15 procent (někdy až 20 procent), mimořádně nadaných pak 2–3 procenta.

V základních a středních školách by tím pádem mělo být kolem 150 tisíc nadaných a 30 tisíc mimořádně nadaných.

Nadané musejí odhalit přímo učitelé

Posílení podpory nadaných předpokládala tzv. inkluzivní reforma, která před šesti lety zavedla nové financování společného vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách.

Zatímco počet žáků se znevýhodněním ale od zahájení inkluzivní reformy do uplynulého školního roku vzrostl z 80 tisíc na 112 tisíc, evidence mimořádně nadaných se naopak snížila ze zhruba 1000 na oněch více než 700. Školy se tak podle inspekce soustředí víc na podporu handicapovaných než nadaných.

Vláda schválila garanci výdělku pro učitele i změny pravidel jejich zaměstnávání

Domácí

Nadané každopádně musejí odhalit vyučující sami, mimořádné nadání potvrzuje pedagogicko-psychologická poradna. Učitelé ale podle inspektorů často neumějí nadání rozeznat. Problém je podle inspekce v tom, že ve výuce obvykle zcela dominují pedagogové, a chybí tak prostor pro to, aby se projevilo nadání žáků.

Největší podíl nadaných registrují gymnázia. Víceletá odhadují nadání u asi 15 procent žáků a čtyřletá u 12 procent. Podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala to ovšem neodpovídá tvrzení, že gymnázia jsou pro nadané děti.

Přibyly tisíce učitelů, přesto dál chybí

Domácí

„Pokud říkáme, že gymnázia jsou určená pro nejnadanější žáky, tak by to číslo muselo být výrazně vyšší. Ani na gymnáziích se tedy nedaří identifikovat nadané nebo tam nejsou nadaní přijati,“ řekl.

Tři čtvrtiny základních a středních škol se podle Zatloukala sice ve svých učebních plánech zmiňují o rozvoji nadání, většinou jde ale jen o formalitu. „Naprostá většina škol v praxi nic z toho nedělá. V hodinách jsme žádnou systematickou podporu neviděli,“ prohlásil.

V základních školách výrazně klesla účast na plavání

Věda a školy

Doplnil, že pokud se nadání nerozvíjí, způsobuje to spíš potíže. „Ti žáci jsou pak frustrovaní a většinou přichází do poradny ne v kategorii nadaných, ale v kategorii poruch chování,“ zmínil.

„Ztrácí se tak potenciál nadání, který by mohl být přínosem pro celou společnost,“ dodal Andrys.

Nejlepší známky neznamenají nutně nadání

Podle inspekce může být efektivní podpora nadaných kupříkladu při skupinové výuce podle zájmů či pokročilosti. „Rozvoj talentu naopak brzdí to, když se učitelé snaží probrat učivo podle plánu a pracují s dětmi bez rozdílů,“ uvedl Zatloukal.

Doplnil, že školy považují za nadané často žáky, kteří mají nejlepší známky, ve skutečnosti se ale nadání může projevovat třeba i drzostí, častým kladením otázek nebo hyperaktivitou.

Ve školách se bude na podzim testovat tělesná zdatnost žáků, oznámila inspekce

Věda a školy

Podpoře nadaných a mimořádně nadaných dětí se věnuje např. projekt Prague Smart Accelerator, který spolufinancuje hlavní město a evropský Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání. Praha letos vyčlenila 2,25 milionu korun pro školy, které se podpoře těchto dětí věnují. Druhé kolo pro příjem žádostí o dotace skončí 23. srpna.

V evidenci základních škol ubylo nadaných žáků

Věda a školy
Kolik je vlastně nadaných?
Na začátku srpna jsme zprostředkovali zprávu od ČTK, která na základě dat ministerstva školství informovala, že v ZŠ v posledních dvou letech ubylo žáků, u kterých vzdělávací systém eviduje nadání. Zatímco v září 2019 školy registrovaly 2320 nadaných, loni jen 1955, tj. zhruba 0,2 procenta školáků. Naproti tomu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami kvůli zdravotnímu, mentálnímu či socioekonomickému znevýhodnění zaznamenaly školy loni 132 360. To vše vyplývá z dat od MŠMT.
Jak to tedy je s počty nadaných? „Je to ještě komplikovanější, navíc v tom čísle 1955 jsou zahrnuti i mimořádně nadaní. Školy k vykazování nadaných přistupují různě a vykazují do příslušné položky různé žáky,“ vysvětlil pro Novinky Andrys.
Číslo 1955 ve výkazech MŠMT tak souhrnně reprezentuje žáky, kteří jsou buď diagnostikováni jako mimořádně nadaní (vždy nutná diagnostika ze strany školského poradenského zařízení, ŠPZ), nebo jsou diagnostikováni jako „normálně“ nadaní (např. ve 2. stupni podpůrných opatření a výše), a také žáky, kteří jako nadaní ze strany ŠPZ diagnostikovaní sice nejsou, ale škola je jako nadané identifikovala sama a poskytuje jim nějakou vyšší míru konkrétní individualizované podpory jakožto nadaným žákům. Škola pak může mít identifikovány i další nadané žáky, kterým ale tato intenzivní podporu neposkytuje, a proto je do výkazů neuvedla.
„Zatímco číslo, které školy deklarovaly České školní inspekci (v případě ZŠ cca 42 tis.), v sobě zahrnuje všechny žáky, které školy identifikovaly jako žáky s určitým nadáním nebo talentem – bez ohledu na to, jestli jsou diagnostikováni poradnou, nebo nejsou, a bez ohledu na to, jak intenzivní míra podpory je jim ze strany školy poskytována. Tyto počty pak ve vztahu k tomu, co školy vykázaly do výkazů MŠMT, jsou samozřejmě vyšší, protože zahrnují mnohem širší kategorie nadaných žáků (v různé míře a s různou mírou podpory), než které školy vykazují v příslušném ministerském výkazu,“ upřesnil inspektor.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám