Hlavní obsah

Přísné známky snižují cíle dětí ve vzdělávání i pracovní kariéře, tvrdí studie

Praha

Přísné školní známkování zmenšuje ambice dětí ve vzdělávání i pracovní kariéře. Vyplývá to z nové studie think-tanku IDEA při Národohospodářském ústavu Akademie věd ČR. Rozdíly ve známkování jsou podle ní v Česku velké, hodnocení stejných výsledků žáků se mezi školami liší v průměru o jeden klasifikační stupeň. Odlišný je i přístup učitelů k dívkám a chlapcům či dětem z různě bohatých rodin.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Při stejných dovednostech mají žáci z přísně známkujících škol nižší studijní ambice oproti žákům z mírně známkujících škol. Rozdíly v přísnosti známkování a zásadní role známek při plánování budoucí vzdělávací dráhy mohou tedy vést k neadekvátním rozhodnutím žáků a rodičů, neefektivitám ve vzdělávacím systému a k méně optimální alokaci talentů,“ popsal jeden z autorů studie Tomáš Protivínský.

Pokud ZŠ nahradí známky slovním hodnocením na vysvědčení, musí ho později pro účely přijímaček na SŠ převést opět na známky.

Podle výzkumu chce kupříkladu vysokou školu vystudovat až 87 procent deváťáků s jedničkou z matematiky, zatímco mezi žáky s trojkou je to 39 procent.

FOTO: Prvňáčci si přišli pro první vysvědčení

Domácí

Známky na vysvědčení navíc často představují jedno z přijímacích kritérií na středních školách a víceletých gymnáziích. Kromě studijní dráhy pak výrazně ovlivňují i to, o jakou práci chtějí žáci usilovat, zjistili autoři studie.

Hezčí známky pro dívky i děti z „lepších“ rodin

Upozornili, že učitelé při známkování přistupují k dětem rozdílně i podle pohlaví a socioekonomického postavení jejich rodin.

Expert MŠMT: Přijímačky na střední školy by se neměly zrušit, ale upravit

Věda a školy

Za stejný matematický výsledek dostávají dívky v průměru o třetinu lepší známku než chlapci. U žáků z lépe postavených rodin představuje tento rozdíl zhruba čtvrtinu klasifikačního stupně, jak uvedli výzkumníci.

Dívky a žáci z bohatších rodin potom podle nich mají výrazně vyšší zájem o vystudování vysoké školy než chlapci a děti z chudšího prostředí s jinak stejnou úrovní matematických dovedností.

Doplňovat písemným hodnocením

Podle vědce Daniela Münicha tak rozdíly v přísnosti známkování narušují proces vzdělávání, který by mělo hodnocení naopak podporovat.

„Známky by proto měly více vycházet z objektivnějších kritériích a je velmi vhodné je doplňovat detailnějším písemným hodnocením,“ míní.

Fiala uvedl Balaše do funkce. Chci stabilizovat školství, řekl nový ministr

Domácí

Poukázal na to, že známkování se používá ve většině českých škol a ministerská vyhláška o kvalifikaci jim v tom ponechává velkou autonomii. Podle Münicha by se proto o tuto problematiku měla zajímat více i Česká školní inspekce a vzdělávací politika.

MŠMT doporučuje pro vysvědčení ukrajinských uprchlíků slovní hodnocení

Věda a školy

K tomu, aby školy před známkami upřednostnily slovní hodnocení, vyzývalo např. v minulém školním roce MŠMT v souvislosti s výukou na dálku při epidemii covidu-19.

Podle inspekce v pololetí využila slovní či kombinované hodnocení aspoň v některých třídách zhruba čtvrtina škol. Změnu v přístupu k pololetnímu hodnocení tehdy provedlo 15 procent základních a méně než desetina středních škol.

Do soukromých ZŠ chodí oproti roku 2015 dvojnásobek dětí. Roste i zájem o domácí vzdělávání

Věda a školy

Pravidla pro hodnocení žáků jsou součástí školního řádu každé školy, schvaluje je školská rada. Pokud základní škola nahradí známky slovním hodnocením na vysvědčení, musí ho později pro účely přijímacích zkoušek na střední školy převést opět na známky.

Středočeští starostové vyzývají vládu: Řešte kapacity škol

Věda a školy

Anketa

Preferujete známky, nebo slovní hodnocení?
klasické známkování
72,3 %
slovní hodnocení
12,3 %
kombinaci obojího
15,4 %
Celkem hlasovalo 1215 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám