Astronomové našli v soustavě Kepler-88 obří planetu

Washington

Astronomové odhalili, že v planetární soustavě hvězdy Kepler-88 je vedle dvou již známých planet ještě třetí, a to obří. Odhadují, že má třikrát větší hmotnost než největší planeta Sluneční soustavy Jupiter. Zprávu o objevu této planety s označením Kepler-88 d zveřejnil odborný magazín Astronomical Journal.

Foto: W. M. Keck Observatory/Adam Makarenko

Planeta Kepler-88 d má být třikrát mohutnější než „náš” Jupiter.

Systém hvězdy Kepler-88, podobné našemu Slunci, se nachází v souhvězdí Lyry a od Země je vzdálený přibližně 1200 světelných let.

Jeden světelný rok je vzdálenost, kterou urazí světlo za rok, tedy téměř deset bilionů kilometrů.

Animace planetárního systému hvězdy Kepler-88.

Obří exoplaneta (planeta mimo Sluneční soustavu) obkrouží svou hvězdu Kepler-88 na eliptické dráze jednou za dobu čtyř pozemských let. Dvěma dalším členům této soustavy to trvá mnohem kratší dobu. Kepler-88 b, který je menší než Neptun, to zvládne za 11 dnů a Kepler-88 c, velký asi jako Jupiter, za 22 dnů.

Po šesti letech zkoumání

Astronomové existenci Kepleru-88 d zjistili až po šesti letech studování údajů získaných Keplerovým vesmírným dalekohledem amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA).

Analýza údajů z Keplerova dalekohledu objevila Zemi podobnou planetu v obyvatelné zóně

Tento teleskop přestal NASA sloužit před dvěma lety po vyčerpání paliva. Během své devítileté činnosti v hlubokém vesmíru objevil více než 2600 planet existujících mimo náš planetární systém. Mnohé z nich by podle hodnocení vědců mohly být slibným místem pro existenci života.

Keplerův vesmírný dalekohled dosloužil. Došlo mu palivo