Hlavní obsah

Rusko marně shání náhradní díly do letadel, i Čína ho odmítla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ruské letecké společnosti mají kvůli západním sankcím za invazi na Ukrajinu problémy s údržbou svých letadel. Nemohou totiž pro ně sehnat náhradní díly. Od jejich dodávek je odstřihli giganti v leteckém sektoru Boeing a Airbus. Rusko zkoušelo tuto sankci obejít přes Čínu, ta ale jeho požadavek na dodávky náhradních dílů odmítla. Informovala o tom agentura Reuters.

Foto: Denis Balibouse, Reuters

Letadlo ruských aerolinek Aeroflot

Článek

Čínské odmítnutí pomoci Rusku v této věci potvrdil ve čtvrtek Valerij Kudinov, šéf státní organizace Rosaviatsia, která je zodpovědná za udržování letové způsobilosti letadel.

Podle Kudinova se nyní Rusko pokusí se stejnou prosbou obrátit na Turecko a Indii.

Ruské letecké společnosti jsou bez technické podpory a dodávek od Airbusu a Boeingu ve svízelné situaci. Jejich stroje mohou zůstat bez důležitých a požadovaných oprav.

Celou věc navíc komplikuje i omezený vzdušný prostor, neboť ruské aerolinky kvůli tomu obtížně hledají místo mimo Rusko, kde by jejich letadla někdo podrobil technické kontrole, uvedla Reuters.

Airbus i Boeing zastavily ruským aerolinkám technickou podporu

Válka na Ukrajině

Pokud se Rusku nepodaří najít alternativní zdroje pro získání náhradních dílů, možná mu nezbude než se obrátit na necertifikované nebo „podpultové“ součástky z Číny nebo Íránu, sdělil Reuters šéf ruské analytické agentury AviaPort Oleg Pantělejev.

„Samozřejmě by bylo dobré, kdyby Rusko našlo dodavatele a partnery ve třetích zemích, kteří by byli připraveni zajistit stabilní dodávky všech potřebných komponentů. Pokud ale tyto země řeknou, že se bojí sankcí, Rusko by muselo vyhledat zahraniční specialisty a vytvořit systém údržby ve svých továrnách,“ řekl Pantělejev.

Scénář v podobě používání necertifikovaných dílů by vedl k vytváření jakési „Frankensteinovy flotily“, jež by byla mimo území Ruska bezcenná, prohlásil pro agenturu Bloomberg analytik z Agency Partners Nick Cunningham.

Rusko nesmí používat více než polovinu svých dopravních letadel. Má je na leasing

Ekonomika

Leasingové firmy letadla už možná nedostanou

V nezáviděníhodné situaci jsou ale i evropské leasingové společnosti, které mají v Rusku stovky svých letadel.

V rámci sankcí ze strany EU musí do 28. března svá letadla stáhnout z Ruska zpět. Tamní úřady ale s nimi příliš nekooperují. Doposud leasingové firmy vyzvedly jen 24 z více než 500 pronajatých letadel.

Podle letecké poradenské společnosti Ishka tak zbylá letadla v odhadované hodnotě 10,3 miliardy dolarů nemusí leasingové firmy už nikdy spatřit.

„Největší obavou je, že tato letadla jsou nenávratně pryč,“ řekl agentuře Bloomberg Steve Giordano, výkonný ředitel Nomadic Aviation Group, která se na oblast zabavování letadel specializuje.

USA jednají s Polskem o dodávce MiGů na Ukrajinu

Evropa

Pokud se pronajatá letadla skutečně nepodaří dopravit zpět do Evropy, budou nejspíš rozebrána na jednotlivé součástky, které pak poslouží jako náhrada za chybějící dodávky od Airbusu a Boeingu, uvedl server Business Insider, který tuto možnost označil jako „kanibalizaci letadel“.

Reklama

Výběr článků

Načítám