Hlavní obsah

Rusko nesmí používat více než polovinu svých dopravních letadel. Má je na leasing

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Řada leasingových společností ukončí u ruských aerolinek pronájmy stovek letadel. Musí tak učinit do 28. března v návaznosti na nové nedělní sankce, která Evropské unie uvalila na Rusko. Firmy se ale obávají, že stažení letadel z Ruska nebude jednoduché, uvedla agentura Reuters.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Aerolinky v Rusku provozují celkem 980 dopravních letadel, z nichž hned 777 je na leasing. Z toho 515 letadel s celkovou hodnotou kolem 10 miliard dolarů (zhruba 228,9 miliardy korun) je propůjčených u zahraničních firem, uvedla analytická společnosti Cirium. Evropským firmám patří zhruba polovina těchto letadel.

Například největší světová leasingová společnost letadel AerCap se sídlem v Irsku propůjčila stroje ruským společnostem, jako jsou Aeroflot, S7 Airlines, Rossiya, Azur Air nebo Ural Airlines. Odhadovaná hodnota pronajatých letadel je podle letecké poradenské společnosti ACC Aviation 2,5 miliardy dolarů (zhruba 57,1 miliardy korun)

Další velká leasingová firma SMBC Aviation Capital má pak v Rusku flotilu o hodnotě 1,3 miliardy dolarů (zhruba 29,8 miliardy korun).

Sebrat Rusku pronajatá letadla bude složité

Nové nařízení EU o stažení letadel z Ruska do 30 dnů ale těmto společnostem výrazně zkomplikuje situaci. Podle viceprezidenta ACC Aviation Viktora Berty bude stahování letadel z Ruska náročným úkolem, pokud ruské letecké úřady a aerolinky nebudou s leasingovými společnostmi spolupracovat.

EU schválila třetí balík sankcí. Zakáže přelety, vyloučí některé ruské banky ze SWIFT

Válka na Ukrajině

Problémy pak budou především v logistice. V první řadě se totiž do Ruska musí dostat personál, který letadla vyzvedne a přiletí s nimi zpět do Evropy. To však značně komplikuje blokáda vzdušného prostoru.

Leasingové firmy mají ve vlastnictví zhruba polovinu celosvětové flotily letadel. Pro aerolinky, které nemají dostatek kapitálu na nákup nových letadel a volí místo toho měsíční splátky, je tak jejich provoz stěžejním zdrojem financování, připomněla agentura Reuters.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám