Hlavní obsah

RECENZE: Prodaná nevěsta v zákulisní drby proměněná

Nová Prodaná nevěsta v Národním divadle v Praze budí rozruch. Větší, než si inscenace režisérky Alice Nellis a dirigenta Jaroslava Kyzlinka vlastně zaslouží.

Foto: Zdeněk Sokol

Medvěda, v němž se skrývá Vašek, nahradil bílý lední dravec.

Článek

Každá inscenace této Smetanovy komické opery, proměněné léty v národní dědictví, budí očekávání. Nellis se rozhodla neriskovat další jen kosmeticky upravenou vesnickou podívanou a přesadila Prodanou nevěstu rovnou mezi paneláky normalizačních let. Nic proti tomu, i to tady už bylo. A kdyby se toho držela, byla by její koncepce možná dost zajímavá.

Pokud se ale rozhodla inscenovat nikoli operu samu, ale příběh o zákulisních intrikách a drbech během jejího zkoušení, má divák právo to předem vědět, aby se necítil být oklamán. A tady nejen inscenace, ale především marketing Národního divadla totálně selhává.

Problém režisérčiny koncepce tkví v tom, že proces zkoušení opery tak, jak ho nastínila, není moc vtipný ani nosný. Pobavit může snad pár operních zasvěcenců, ale i těm přijde chudý a nudný. Přidaná postava Režiséra prakticky nic nerežíruje a hašteření zpěvaček o roli Mařenky na celou operu nevystačí.

Původní Smetanou geniálně hudebně vystavěný příběh režisérka rozbila, a nový nenabídla. Postavy trčí na scéně v tradičním objetí, posedávají na židlích či pivních přepravkách, ale o jejich touhách a problémech se nedozvíme nic.

Ani hudební nastudování Jaroslava Kyzlinka z této povšechnosti nevybočuje. Dirigent žene operu kupředu, jako by to už chtěl mít co nejdřív za sebou. Ze tří Mařenek má nejvíce prostoru Kateřina Kněžíková, jejíž hlas k této roli ve správnou chvíli dozrál, ale už jí šlape na paty svěžím a objemným sopránem Markéta Klaudová. A Maria Kobielska v krátkém vstupu naznačí, že by Mařenku stále ještě spolehlivě zvládla také.

Peter Berger zvládá Jeníka nosným tenorem bez problémů, stejně jako Ondřej Koplík Vaška. Jemu jedinému se daří vytvořit opravdu živou figuru milého nemotory.

Na první repríze vyprodané hlediště hojně tleskalo, ale i bučelo. Prakticky po každé árii, což si pěvci jistě nezaslouží, jsou jen oběťmi nedotažené koncepce. A na konci se volalo i „Hanba!“ Jestliže nejvíc nadšení a potlesku sklidí drezura bělostných opic nahrazující scénu komediantů, je s novou Prodanou nevěstou v Národním divadle nejspíš cosi v nepořádku.

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta
Režie Alice Nellis, hudební nastudování Jaroslav Kyzlink, scéna Matěj Cibulka, kostýmy Kateřina Štefková. Premiéry 26. a 28. května v Národním divadle, Praha (psáno z první reprízy 2. června)

Hodnocení: 40 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám