Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Útraty přes internet se v karanténě zdvojnásobily

Pandemie koronaviru změnila nákupní zvyklosti mnoha lidí. Nejen že většina obchodů zůstala zavřená, někteří lidé si netroufali ani do těch, které zákazníky běžně obsluhovaly. Češi se tak ve velké míře začali spoléhat na nákupy přes internet.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Útraty přes internet se v karanténě zdvojnásobily

V polovině března došlo k uzavření mnoha obchodů i restaurací. Lidé se tak v souvislosti se šířením nemoci covid-19 přesunuli na internet, kde, jak ukázala například data České spořitelny (ČS), se jen za první tři týdny karantény objem on-line nákupů zdvojnásobil.

Potraviny patřily mezi druhy zboží, které lidé během vládou přijatých opatření kupovali ve specializovaných internetových obchodech nejčastěji. „Nákupy potravin on-line vzrostly v prvních čtyřech týdnech karantény o 283 %, a u starší generace ještě rychleji. Lidé mezi 70 a 80 lety utráceli o 760 procent více a lidé nad 80 let dokonce téměř o 900 procent více,“ doplnil ekonom David Navrátil z ČS.

Hotovost v nemilosti

Řada obchodů v rámci protiepidemických opatření upřednostňuje bezhotovostní platby, což se podepsalo i na počtu výběrů z bankomatů. Ve srovnání s loňským březnem klesl letos ve třetím měsíci až o třetinu.

Výběry z bankomatů omezily všechny věkové kategorie, méně patrné je to však u seniorů. „Lidé ve věku mezi 65 a 69 lety snížili počet výběrů o 22 procent. U seniorů nad 85 let to bylo jen o osm procent,“ uvedl David Novotný z ČS.

Češi sice k bankomatům v březnu nechodili tak často, ale když už vyrazili pro hotovost, vybírali si větší obnosy. Průměrná částka jednoho výběru z bankomatu stoupla meziročně téměř o čtvrtinu.

Platby v obchodech stagnují

Velká část obchodníků musela kvůli speciálním opatřením zavřít, počty i objemy bezhotovostních plateb na pobočkách obchodů se i tak vesměs rovnají těm loňským. Celkový objem plateb klesl oproti loňskému březnu o necelého půl procenta, ovšem jejich počet o necelé procento vzrostl.

„Celkové útraty mezi únorem a březnem 2019 stouply o 16 procent, letošní změna vychází na přibližně mínus čtyři procenta. Rok 2020 tak nepřinesl očekávatelné navýšení celkových utracených obnosů, ale naopak jejich mírný pokles,“ doplnila Adéla Denková z analytického projektu Evropa v datech. Poukázala tak na skutečnost, že obecně v březnu bývá běžný znatelný nárůst oproti lednu a únoru.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků