Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Kateřina Šulová, ČTK

Pozor na dovážené nanomateriály. Může to být podfuk

Někteří obchodníci lákají lidi vystrašené z covidu na tzv. nanoroušky, které mají poskytovat účinnější ochranu. Jenže ve skutečnosti řada z nich je jen placebem. Podle odborníků obsahují jen stopové množství nanomateriálů a reálně bakterie a viry nezachytávají. Česká obchodní inspekce jim ale pokuty dávat nemůže, neboť k „nano“ chybějí normy.

Ilustrační foto Foto: Kateřina Šulová, ČTK
Pozor na dovážené nanomateriály. Může to být podfuk

„Je norma přímo pro roušky coby zdravotní prostředky, kde je rouška jako taková definovaná v několika kategoriích, a tam jsou různé požadavky a jeden z nich je záchyt. Nic samostatně jako nanorouška v předpisech zatím stanoveno není,“ řekl Právu předseda Asociace nanotechnologického průmyslu ČR Jiří Kůs.

Roušky za 300 a více korun, to už je hyenismus
Jiří Kůs, Aociace nanotechnologického průmyslu<br />

Podle něj ovšem čeští výrobci roušek s nanomembránou ale mají certifikaci vztahující se právě k normě pro zdravotní prostředky EN 14683. Jde tedy zejména o schopnost záchytu virů a bakterií. „Klíčová je nanovlákenná membrána, což je velmi jemné síto, které dokáže zachytávat viry a bakterie. Tím se odlišuje od běžných roušek. Nanovlákenná rouška dokáže ochránit oboustranně,“ vysvětlil Kůs.

Na trh však podle něho přicházejí roušky ze světa, kdy se za nanoroušku prohlašuje všechno možné, i když je tam třeba jen stopové množství stříbra. Schovává se za to ledasco. Cena nanovlákenné roušky začíná na 30 až 40 korunách za kus.

Ručně šité nanovlákenné roušky podle různých typů obličejů mohou stát 150 korun. „Když lidé narazí na roušky za 300 až 400 korun, už je to hyenismus,“ uvedl Kůs.

Standardní obyčejná rouška stojí kolem deseti dvaceti korun. „Dostáváme podněty na nanoroušky s tím, že spotřebitelé mají pocit, že jde o roušky klasické. Avšak kontrolou už jsme i v jednom případě zjistili, že rouška obsahovala zčásti i nanovlákna. Prodejce ale netvrdil spotřebiteli u nabídky, v jakém množství se nanovlákna nacházejí,“ řekl Právu mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Znamená to tedy, že inspekce proti tomuto obchodníkovi žádný postih vystavit nemůže. Nemá podle čeho. Pokud ale při nabídce produktu prodejce uvádí jeho konkrétní charakteristiku a parametry, například že ústenka obsahuje pět až deset procent nanovláken (či cokoli jiného), pak Česká obchodní inspekce může zkoumat, zda neklame při nabídce zboží a výrobek má uváděné vlastnosti.

„Pokud se tam tato informace nenachází, je mylné se domnívat, že je celá rouška ušitá výhradně z nanovláken,“ dodal Fröhlich.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků