Koronavirus se přizpůsobuje člověku, vědci už objevili dvě stovky mutací

Právo, znk

Nový typ koronaviru se přizpůsobuje lidskému hostiteli a už nejméně dvěstěkrát zmutoval, zjistila společná studie britských a francouzských vědců.

Foto: Athit Perawongmetha, Reuters

Odborníci pod záštitou University College London analyzovali vzorky více než 7,5 tisíce lidí po celém světě. Zjistili tak, že virus už 198krát zmutoval, což by mohlo znamenat, že se SARS-CoV-2 neustále adaptuje na své lidské hostitele.

„Mutace nejsou samy o sobě špatnou zprávou: všechny viry přirozeně mutují. Nic nenapovídá tomu, že nový typ koronaviru mutuje rychleji či pomaleji, než se předpokládalo, anebo že se stává smrtelnějším či nakažlivějším,“ zdůraznil ovšem Francois Balloux, jeden z autorů studie, která byla zveřejněna v odborném časopise Infection, Genetics and Evolution.

Virus mutuje. Nemusí to znamenat katastrofu

Koronavirus

Určit pacienta nula je prakticky nemožné

Mutace jsou teoreticky špatnou zprávou pro vývoj vakcíny, ze studie ale vyšlo najevo, že ne všechny díly genomu se mění a některé jeho části zůstávají stejné, což je důležité pro budoucí léčbu. „Vakcína či léky by kvůli mutacím nemusely být účinné, proto bude lepší, když se dlouhodobá terapie zaměří na stabilnější části viru,“ dodal Balloux podle agentury ANSA.

Většina zjištěných mutací je podle autorů studie přítomna ve všech nejvíce zasažených zemích. To podle odborníků naznačuje, že se virus ze začátku rozšířil ve velkém měřítku a více nezávislými cestami a není tedy možné určit tzv. „pacienta nula“.

Francouzský lékař odhalil covid-19 už v prosinci

Koronavirus

Experti také odhadují, že virus „skočil“ ze svého původního zvířecího hostitele na člověka mezi loňským 6. říjnem a 11. prosincem - do konce prosince, kdy Čína oznámila svůj první případ covidu-19, se tedy zřejmě šířil, aniž by to odborníci věděli.

Jen jeden kmen

Čínští vědci v březnu oznámili, že nový koronavirus má zřejmě dva kmeny, z nichž je jeden agresivnější, nyní se ale šíří ten mírnější. Toto zjištění ovšem popřela nedávná studie vědců ze skotské University of Glasgow, podle které mutace samy o sobě ještě nevedou k existenci více kmenů viru.

„Jedna záměna sekvence (aminokyselin), obzvlášť taková, která nemá funkční význam, nestačí k definování rozdílných kmenů,“ napsali podle stanice BBC. Podle nich se tak v současnosti i přes zjištěné mutace po světě šíří pouze jeden kmen nového typu koronaviru.