Koronavirus je nemoc cév, vysvětluje studie

Koronavirus je cévní onemocnění, tvrdí studie zveřejněná v odborném časopise The Lancet. Podle americké webové stránky Salon.com tak lze vysvětlit, jak s covidem-19 souvisí dětský multisystémový zánětlivý syndrom naběhlé a zanícené prsty na nohou (tzv. covidové prsty) či další neobvyklé příznaky a projevy.

Ilustrace koronaviru v krevním řečišti

„Všechny tyto komplikace spojené s covidem byly záhadou. Vidíme při něm srážení krve, poškození ledvin, zánět srdce, mrtvici i encefalitidu (otok mozku),“ připomněl William Li, šéf americké nadace Angiogenesis.

Další příznak koronaviru? Covidové prsty se objevují hlavně u dětí

Studie podtrhuje, že koronavirus může způsobovat zároveň onemocnění dýchacích cest i cév. Ukazuje, že na řadě zdravotních problémů spjatých s tímto virem se podílejí endoteliární buňky. Endotel je výstelka cév nebo srdečních dutin. Tvoří ho jedna vrstva buněk, které oddělují vnitřek cév a dutin od tkání a ovlivňují přesun látek přes cévní stěnu.

Problém sraženin

Autoři studie popsali případy vícečetného onemocnění cév. U 71letého muže s transplantovanou ledvinou zjistili nemoc covid-19, zemřel na selhání orgánů. Po analýze transplantované ledviny se ukázalo, že se virus množil v jejích endoteliárních buňkách. Zánětlivé buňky endotelu se ale našly i v srdci, tenkém střevě a plicích zesnulého.

Jedním z příznaků nemoci jsou tzv. covidové prsty

Selháním orgánů trpěla i 58letá obézní žena s cukrovkou a vysoký tlakem. Zemřela na zástavu srdce. I u ní podle studie zjistili lymfocytární endotelitidu v plicích, srdci, ledvinách či játrech. Endotelitida je imunitní reakce, při níž dochází k zánětu buněk v endotelu.

Podle studie využívá koronavirus buněčné „receptory ACE2 jako vstupní cestu do řady buněk a způsobuje jejich zničení”. „To vysvětluje, proč má nemoc tolik rozmanitých projevů a proč je potenciálně nebezpečnější,“ dodali autoři. ACE2 je označením pro bílkovinu, skrze niž koronavirus infikuje buňky.

Achillova pata boje s koronavirem: Tichý přenašeč

Koronavirus

Před zveřejněním studie lékaře mátlo, proč k běžným příznakům koronavirového onemocnění patří krevní sraženiny. Nemátly je jen samotné sraženiny, nýbrž i fakt, že se je nedařilo odstranit pomocí léků na ředění krve. Poškození endotelu ale zvyšuje riziko vzniku krevních sraženin. Už dříve se zjistilo, že až u 30 procent pacientů, kteří vážně onemocněli na covid-19, se vyvinou nebezpečné sraženiny. Lidé pak mohou umírat na mrtvici, již způsobilo ucpání mozkové tepny krevní sraženinou.

Vir může škodit více orgánům

„Studie popisuje důkaz mikroskopického poškození a přímé virové infekce v krevních cévách v řadě orgánů u tří pacientů infikovaných koronavirem. Tato zjištění jsou v souladu s rostoucím množstvím vědeckých a klinických důkazů, jež svědčí o tom, že koronavirus může kromě plic infikovat a poškodit více orgánů, jako jsou ledviny, srdce, střeva a játra tím, že poškodí endoteliární buňky,“ řekl Russell Medford, šéf Centra pro globální zdravotní inovace.

„Studie má významné potenciální důsledky pro pochopení a léčbu koronaviru, který často způsobuje komplikace považované za neobvyklé u čistě dýchacích onemocnění,“ podtrhl šéf amerického svazu veřejného zdravotnictví Georges Benjamin.