Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Energošmejdi nepolevují, karanténa jim nahrála

Letitý problém, kdy se tzv. energošmejdi snaží zejména seniory po telefonu nebo u nich doma podvodně přimět ke změně dodavatele energií, se loni kvůli pandemii ještě zhoršil. Lidé byli totiž častěji doma a podvodníci je mohli snáze zastihnout, řekl Právu mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Energošmejdi nepolevují, karanténa jim nahrála

Jak je to teď s útoky těchto podvodníků?

To číslo je stále velmi vysoké. Kvalifikovaný odhad telefonních hovorů, případně osobních návštěv, dotazů a podání spotřebitelů, je za loňský rok 10 000. Je to v zásadě stejné jako v roce 2019. Zkraje roku 2020 to vypadalo, že energošmejdi poleví, ale následně s příchodem covidu se opět tyto nabídky změn dodavatele energií zřejmě znovu rozjely.

Měl tedy na činnost energošmejdů vliv i koronavirus?

V době koronaviru jsme zaznamenali více spotřebitelských dotazů či podání. Jiné formy prodeje totiž byly a jsou dost omezeny. Spotřebitelé jsou častěji doma a nabídky od energo­šmejdů jsou po telefonu nebo přímým prodejem, když zazvoní u dveří bytu. Energošmejdi teď tedy využívají toho, že lidé jsou více doma.

Jaké jsou nejčastější praktiky? Mění se v čase?

Jsou poněkud sofistikovanější. Naučili se již dávat smlouvy častěji v pořádku dle zákonných mantinelů. Samozřejmě ne všichni, manipulace pak spočívá především v tom, jak jsou prezentovány.

Jsou prezentovány jako něco nezávazného, ve skutečnosti je to ale právě naopak. Podpisem se zavazujete, že přejdete k novému dodavateli energie, kterého vám zprostředkovatel vybere. Nevíte přitom, jaký dodavatel to bude, za jakou cenu a za jakých podmínek vám bude dodávat.

Nově jsme se setkali i s tím, že předchozí „problémová“ firma, kterou Česká obchodní inspekce pokutovala, znovu navštívila seniora, tentokrát pod záminkou „opravy ve staré smlouvě“, a zaměstnanec ho donutil podepsat plnou moc novou, tentokrát s jinou firmou a znovu v krátké době byl senior napálen.

Útočí více na starší lidi?

Je to velmi podobné jako svého času předváděcí akce. Cílí na nejzranitelnější a důvěřivé spotřebitele, tedy na seniory. Například u firmy s maximální pokutou z dostupných informací vyplývá, že na 59,6 % odběrných míst uzavřela smlouvu se spotřebiteli narozenými před rokem 1950. Cílí na starší občany, kteří ještě tolik nepronikli do internetu a důvěřují tomu, kdo jim zazvoní u dveří a vykládá pohádky o tom, že zázračně ušetří.

Kolik jste loni řešili případů?

Provedli jsme desítky šetření, ve velké většině případů bylo zjištěno pochybení jako klamavá nebo agresivní obchodní praktika, což je ještě mnohem horší. To je ten obrovský nátlak ve smyslu, když to nepodepíšete, přijdete o energie. Nebo dokud to nepodepíšete, tak neodejdu a podobně.

Za rok 2019 jsme provedli 52 kontrol přeprodejců s energiemi, u 49 jsme zjistili porušení zákona, tedy v 95 procentech případů. Nejčastěji šlo o klamání spotřebitele, ale i agresivní obchodní praktiky.

Jaké za takovou činnost padají pokuty?

Nejvyšší pravomocná pokuta ve výši 1,2 milionu Kč nabyla právní moci v prosinci 2020 a byla uložena společnosti Česká aukční energetická, s. r. o., mimo jiné za to, že se v celé řadě zkoumaných smluv se spotřebiteli dopustila nekalé obchodní praktiky, protože používala smlouvy obsahující protiprávní článek, který pod smluvní pokutou 3000 Kč bez DPH znemožňoval klientům v zákonných lhůtách od kontraktu odstoupit.

Čekání na novelu
Potíž s energošmejdy chtěl vyřešit už před třemi lety ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner. Ani jeho nástupkyně Marta Nováková (oba za ANO) ale s problémem nepohnula.
Novelu energetického zákona schválila vláda už loni v březnu, ale teprve nyní se jí začnou zabývat poslanci. Zákon tak zřejmě začne platit až příští rok.
Podle návrhu se zprostředkovatelé budou muset úředně registrovat a při uzavření smlouvy doma nebo po telefonu od ní půjde do 15 dnů od zahájení dodávek bez sankce odstoupit.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků