Hlavní obsah

Vytíženost krizových linek kvůli viru vzrostla o stovky procent

Praha

Vytíženost krizových a poradenských linek vzrostla kvůli epidemii koronaviru o stovky procent. V prvních týdnech operátoři řešili hlavně dotazy k nákaze a pomáhali s orientací v měnících se zákonech a nařízeních. V posledních týdnech roste počet volajících, kteří mluví o zvyšujícím se psychickém tlaku vyplývajícím z izolace. Informoval o tom mluvčí Charity ČR Jan Oulík.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Počet volání se proti dřívějšku zvýšil téměř desetinásobně. Od poloviny března do půlky dubna jsme měli přes 700 hovorů za měsíc,” uvedla koordinátorka helplinky Renata Bořkovcová z Člověka v tísni. Před epidemií byli nejčastějšími volajícími dlužníci nebo jejich blízcí. Nově přibyli lidé, kteří jsou bez příjmů úplně nebo jim různé kompenzace nestačí k tomu, aby zaplatili základní potřeby jako nájem či potraviny.

Trojnásobný nárůst počtu hovorů zaznamenala krizová linka Diakonie, kterou za měsíc využilo přes tisíc volajících. „Lidé řeší strach z nemoci, samotu, otázky budoucnosti nebo existenční obavy,” řekl mluvčí Diakonie Pavel Hanych. Častěji se na linku také obracejí lidé, kteří mají dlouhodobé psychické obtíže a současná situace je ještě zhoršila. Mezi volajícími převažují senioři. „Často jde o to volající uklidnit, pomoci zmírnit někdy až přehnaný strach a vyděšení,” dodal Hanych.

Češi během karantény více surfují na mobilech. Zvedl se i počet hovorů

Mobil

Charita ČR má šest krizových linek, čtyři zřídila kvůli koronavirové epidemii. Nejčastěji volají lidé, kteří dlouhodobě čekají na schválení příspěvku na péči, matky či otcové samoživitelé a rodiny bez úspor se sníženými příjmy. „Během března jsme často řešili pracovněprávní vztahy jako nucený výběr dovolené, ošetřovné, převody do jiných závodů bez náhrady zvýšeného cestovného ze strany zaměstnavatele nebo ztrátu zaměstnání,” uvedla Simona Juračková z oddělení komunikace Charity ČR.

Trojnásobný nárůst hovorů proti loňsku zaznamenala ukrajinská infolinka, která je jednou ze tří telefonních linek Charity ČR poskytujících informace v cizím jazyce. Některým klientům končí vízum v období nouzového stavu, proto řeší možnosti jeho prodloužení, jiní se naopak dotazují na možnosti návratu do své vlasti.

Podle nevládní organizace Naděje roste tlak na psychiku klientů, zvlášť u seniorů a lidí s handicapem. „Snažíme se zůstat v kontaktu s klienty ze služeb, které jsou nyní uzavřené. V domácnostech a bez naší podpory zůstaly rodiny klientů s Alzheimerovou nemocí, kteří nyní nemohou do denních stacionářů, lidé s mentálním handicapem, kteří nemohou docházet do sociálně terapeutických dílen,” sdělila mluvčí organizace Hana Šimková.

Nejvíce ohroženou skupinu představují senioři. Nejen zdravotně, ale i psychicky z důvodu izolace. Podle pracovníků sociálních služeb u nich v posledních týdnech narůstá apatie. Na lince Senior telefonu dobročinné organizace ŽIVOT 90 narostl počet hovorů během koronakrize trojnásobně. „Klienti se ptají na různé otázky ohledně onemocnění covid-19, ptají se, jak zařídit různé záležitosti počínaje nákupem, poštou, léky, ale i jak vybrat, zařídit sociální příspěvky nebo sehnat pobytovou sociální službu,” řekl mluvčí organizace Marek Kuřina. Covid-19 podle něj ještě více umocňuje osamělost nebo duševní tíseň řady seniorů.

SPECIÁL: COVID-19 | Vše o nákaze, rady a tipy, jaké jsou příznaky

Koronavirus

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám