Hlavní obsah
Loga společností Renault a Nissan ve francouzské Remeši. Foto: Christian Hartmann, Reuters

Koronavirus definitivně pohřbil fúzi Renaultu s Nissanem

Automobilky Renault a Nissan už nepočítají s fúzí. Ve středu o tom informoval server listu Financial Times.

Loga společností Renault a Nissan ve francouzské Remeši. Foto: Christian Hartmann, Reuters
Koronavirus definitivně pohřbil fúzi Renaultu s Nissanem

Obě automobilky jsou součástí aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Ta ve středu zveřejnila nový strategický plán, který má automobilkám pomoci překonat ekonomické dopady globální pandemie nemoci covid-19.

Členové aliance si nově rozdělí pole působnosti. Renault bude mít na starosti evropský a ruský trh, Nissan potom Japonsko, Čínu a USA. Na Mitsubishi zbude jihovýchodoasijský trh.

Renault se soustředí na menší vozy a dieselové motory, Nissan na větší automobily, Mitsubishi bude stát v čele vývoje hybridních motorů pro SUV.

Nový strategický plán se odchýlil od dlouhodobé vize, kterou prosazoval dlouholetý funkcionář Renaultu i Nissanu Carlos Ghosn. Toho na konci roku 2018 v Japonsku zatkli kvůli podezření obvinění z finančních deliktů. Na začátku letošního roku uprchl do Libanonu.

Logo aliance Renault-Nissan-Mitsubishi v Tel Avivu.

Foto: Amir Cohen, Reuters

Na konci Ghosnovy vize stálo budoucí sloučení automobilek Renault a Nissan. Tuto variantu však šéf Renaultu Jean-Dominique Senard vyloučil. „Neexistuje žádný plán na sloučení našich firem. Nepotřebujeme fúzi, abychom byli efektivní,“ nechal se slyšet Senard ve středu.

Podle dřívějších zjištění Financial Times však mezi členy představenstva Nissanu panoval vůči Ghosnově plánu silný odpor, proto se snažili hledat způsoby, jak případné fúzi zabránit. Podle zdrojů blízkých představenstvu mělo k fúzi dojít v řádu měsíců před manažerovým zadržením.

Nissan vlastní 15 procent akcií Renaultu, zatímco Renault vlastní 43 procent Nissanu a Nissan má 34procentní podíl v Mitsubishi.

Vztah mezi Renaultem a Nissanem však zdaleka není rovnocenný. Nissanu 15procentní podíl nezajišťuje hlasovací práva, naopak Renault má velmi silný vliv na rozhodování v Nissanu.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků