Hlavní obsah

Air France-KLM má zájem zprivatizovat ČSA

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA
Aktualizováno

Francouzsko-nizozemská letecká společnost Air France-KLM se zúčastní privatizace Českých aerolinií. Uvedl to ve středu server Euro.cz s odvoláním na dva na sobě nezávislé zdroje. Svůj zájem o ČSA dal již dříve najevo ruský Aeroflot. Zájem o koupi českého leteckého dopravce naopak nemá německá Lufthansa.

Článek

O možném zájmu Air France-KLM informoval i francouzský deník La Tribune, podle nějž hodlá tato společnost nabídnout za ČSA 200 milionů eur, tedy v přepočtu zhruba 5,7 miliardy korun.

Výběrové řízení na nového majitele ČSA vyhlásilo ministerstvo financí 5. února. Zájemci mohou podávat přihlášky do 23. března. Do prodeje jde celý balík akcií státu, který tvoří 91,51 procenta základního kapitálu ČSA.

Výběrové řízení bude dvoukolové. První kolo bude kvalifikační, adept nesmí například být v konkurzu či úpadku, nesmí českému státu nic dlužit ani být v jiném sporu s Českou republikou. Ve druhém kole bude jediným kritériem výše nabídnuté a garantované nákupní ceny. Těm, kteří postoupí do druhého kola, bude umožněn přístup k interním informacím ČSA nutným k vytvoření konečné cenové nabídky.

Existuje prý deset zájemců

Náměstek ministra financí Ivan Fuksa nedávno mluvil o zhruba deseti zájemcích o ČSA. Svůj zájem o ČSA opakovaně potvrdil ruský Aeroflot, kterému se však podle informací Eura dosud nepodařilo sehnat v Česku partnera pro účast v privatizaci. Sám se o ČSA ucházet nemůže, jednou z podmínek soutěže totiž je, že nabyvatelem většinového podílu musí být firma z Evropské unie. Aeroflot bezúspěšně jednal s investičními skupinami Penta, PPF a J

Mezi další vážné zájemce o ČSA patří například finanční skupina Odien, která v Česku vlastní cestovní kancelář Čedok. Z leteckých společností se hodlá zúčastnit soutěže tuzemský charterový přepravce Travel Service. Podle Fuksy projevily zájem o ČSA společnosti ze západní Evropy, dálného východu a Aeroflot jako jediný zástupce východní Evropy.

Privatizace má vynést až pět miliard

Výnos z privatizace se odhaduje na 3,5 miliardy až pět miliard korun. ČSA musejí rovněž od vstupu nového vlastníka zůstat nejméně po dobu pěti let českým národním dopravcem. To jim zaručuje jednoduší přístup na zahraniční letiště, především v zemích s regulovaným trhem letectví.

Po stejnou dobu musí být jejich základnou Letiště Praha a jejich hlavní činností musí zůstat letecká doprava. Po prodeji ČSA má následovat privatizace pražského letiště. Podmínkami soutěže se bude vláda zabývat zřejmě na přelomu léta a podzimu. Nový majitel by měl být znám nejpozději do 30. září letošního roku.

Reklama

Související články

ČSSD žádá vládu, aby zastavila prodej ČSA

Předseda ČSSD Jiří Paroubek v pondělí kritizoval případný prodej Českých aerolinií ruské společnosti Aeroflot. Podle něj nemá firma transparentní strukturu...

Výběr článků

Načítám