Hlavní obsah

ČSSD žádá vládu, aby zastavila prodej ČSA

– PRAHA

Předseda ČSSD Jiří Paroubek v pondělí kritizoval případný prodej Českých aerolinií ruské společnosti Aeroflot. Podle něj nemá firma transparentní strukturu vlastnictví, a navíc v ní má podíl ruský stát. Navíc nyní hrozí, že se ČSA prodají pod cenou.

Foto: Milan Malíček, Právo

Jiří Paroubek

Článek

Paroubek v tiskové zprávě upozornil, že prodej Aeroflotu by mohl ohrozit pracovní pozice v ČSA a také bezpečnost letového provozu, což má být v rozporu se zájmy české i zahraniční veřejnosti.

Jménem ČSSD vyzval Paroubek vládu, aby privatizaci ČSA okamžitě zastavila, jelikož podle něj se za současného stavu nenajde mnoho zájemců a ti, co budou, s velkou pravděpodobností nabídnou nízkou cenu. Sociální demokraté zpochybnili snahy vlády prodat ČSA v době hospodářské krize už minulý týden.

Vláda odstartovala prodej Českých aerolinií minulé pondělí stanovením podmínek, které musí budoucí majitel splnit. Nový vlastník by měl být znám v září. Jak premiér Mirek Topolánek zdůraznil, kromě prokázání způsobilosti z bezpečnostního hlediska budou všichni uchazeči muset garantovat zachování statutu ČSA jako národního dopravce, jehož domovským letištěm zůstane pražská Ruzyně. Zaručit se také musí, že letecká doprava bude i po privatizaci hlavním předmětem podnikání ČSA. Stát si z bezmála 92procentního podílu slibuje zisk až pět miliard korun.

Paroubek: Aeroflot je špatný nápad

Podle Paroubka se někteří vládní představitelé už nyní chovají tak, jako by bylo rozhodnuto, že nabyvatelem bude Aeroflot.

"To je velmi špatný nápad," uvedl šéf ČSSD s tím, že problémem není, že je to ruská firma. Předseda soc. dem. se domnívá, že privatizace klíčového českého podniku by měla být provedena pouze společnosti, kde je jasná a transparentní vlastnická struktura.

ČSA je národní přepravce, hrdost České republiky s velmi kvalitními piloty i ostatními zaměstnanci, podotkl.

Ve vlastnictví státu již například nejsou největší evropské aerolinky, kterými jsou společnosti Air France-KLM, německá Lufthansa a British Airways. U Air France stát ještě svůj částečný podíl odprodává, Lufthansu vlastní z drtivé většiny soukromí investoři a British Airways byly privatizovány již v roce 1987.

Reklama

Výběr článků

Načítám