Inspektoři ČOI provedli od října do konce loňského roku v autobazarech 84 kontrol, porušení předpisů zjistili u 53 kontrol, tedy v 63,1 procenta případů.

Prodávající vedle nepravdivého informování o najetých kilometrech uváděli u nabízených vozidel nepravdivé údaje zejména o tom, že vozidlo nebylo havarované, a také o počtu předchozích majitelů.

„K nejzávažnějším zjištěním patří uvedení nepravdivého údaje o počtu najetých kilometrů u vozidla Škoda Octavia Combi 1,9 TDi, Laurin a Klement. Stav 138 200 km neodpovídal skutečnosti, neboť znaleckým posudkem byl z dostupných informačních zdrojů zjištěn celkový stav kilometrů ujetých vozidlem v rozmezí 335 400–374 865 km, což je o 197 200 až 236 665 km více, než ukazoval tachometr ke dni kontroly,” uvádí ČOI.

Kontroly prodeje ojetých motorových vozidel – rok 2014
Inspektorátpočet kontrolkontroly se zjištěnímzjištěná porušení v %
Středočeský a Hl. město Praha6233,3 %
Jihočeský a Vysočina2150,0 %
Plzeňský a Karlovarský4375,0 %
Ústecký a Liberecký13430,8 %
Královéhradecký a Pardubický12975,0 %
Jihomoravský a Zlínský342264,7 %
Moravskoslezský a Olomoucký131292,3 %
Celkem845363,1 %

V dalších případech byl u Škody Roomster podle kontrolorů stočený tachometr až o 160 tisíc nebo u Volkswagenu Passat Variant až o 131 tisíc kilometrů. V jednom případě dokonce prodejce neposkytl informace o tom, že vůz byl třikrát havarován.

Mládek: Přetáčení by mělo být trestný čin

„Kontrolní zjištění inspektorů, potvrzená v 19 případech závěry znaleckých posudků ke kontrolovaným vozidlům, jsou velmi závažná. Upozorňuji, že s podobnými praktikami se mohou spotřebitelé při koupi ojetého vozu setkat, a pokud nebudou vyžadovat úplné informace předem nebo si jejich pravdivost všemi dostupnými prostředky neověří, mohou koupit mnohem opotřebenější vůz, než na základě údajů poskytnutých prodávajícím očekávali,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.

K výsledkům kontrolní akce se vyjádřil také ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. „Závěry kontrolní akce jasně ukazují, že v oblasti prodeje automobilů se stále ve velkém podvádí. Proto jsem tuto problematiku vloni otevřel a proto se zasazuji o to, aby se přetáčení tachometrů stalo trestným činem, stejně jako je tomu například v Německu nebo Spojených státech. Není možné, aby naše země byla vrakovištěm Evropy a podvodníci ohrožovali naše občany prodejem technicky nebezpečných aut," řekl Mládek.

V současnosti vede ČOI s prodejci ojetých vozů správní řízení, která dosud nebyla pravomocně ukončena.