Hlavní obsah
Předseda SPD Tomio Okamura. Foto: Petr Horník, Právo

Okamura se má omluvit novinářům za slova o žumpě, rozhodl soud

Poslanec a šéf SPD Tomio Okamura se má podle soudu omluvit za výroky vůči novinářům ze serveru Hlidacipes.org, které označil na Facebooku jako žumpu a jejich redakci jako podvodný web. Úterní rozhodnutí Městského soudu v Praze není pravomocné, lze se proti němu odvolat. Okamura se jednání neúčastnil, obě strany sporu měly na místě svoje advokáty.

Předseda SPD Tomio Okamura. Foto: Petr Horník, Právo
Okamura se má omluvit novinářům za slova o žumpě, rozhodl soud

Server Hlidacipes.org v roce 2017 zveřejnil článek, ve kterém uvedl, že Okamura prodal svůj podíl ve společnosti provozující pražskou restauraci, což se ale neobjevilo v jeho majetkovém přiznání. Pokud by částka, kterou prodejem získal, byla vyšší než 100 tisíc korun, bylo by to v rozporu se zákonem.

Okamura se k situaci novinářům podle serveru odmítl vyjádřit, ale na svém facebookovém profilu jejich web označil jako podvodný a novináře označil jako žumpu. Rovněž o nich tvrdil, že jsou propojení s finančníkem a miliardářem Georgem Sorosem.

Podle Městského soudu v Praze byla jeho slova nepatřičná a bez důkazů. Měl by se za to omluvit. „Kritika není přiměřená, nevychází z žádného konkrétního pravdivého základu,“ odůvodnila své rozhodnutí soudkyně Růžena Kučerová s tím, že Okamura má omluvu zveřejnit na svém facebookovém profilu.

Spor Ústavu nezávislé žurnalistiky a Tomia Okamury (zleva: advokátka ústavu Zuzana Kriaková, soudkyně Růžena Kučerová a Okamurům právník Petr Přikryl)

Foto: kub, Novinky

Případ zřejmě zamíří k Vrchnímu soudu v Praze, Okamurův advokát Petr Přikryl novinářům po jednání předznamenal, že se jeho klient odvolá.

Žalobu podal Ústav nezávislé žurnalistiky, který server provozuje, kvůli Okamurově příspěvku na sociální síti z prosince 2017. „Podvodný web Hlidacipes.org spojený s penězi George Sorose, který financuje politické ,neziskovky‘, lživě a podvodně informuje, že jsem prý neuvedl ve svém majetkovém přiznání prodej svého podílu v restauraci. Přitom se jednalo o částku do 100 tis. Kč, kterou ze zákona uvádět nemusím. Zde na konkrétním příkladu vidíte, jací to jsou podvodníci,“ napsal tehdy Okamura. U soudu v úterý zaznělo, že Okamura měl z podílu 20 000 korun.

Šéf SPD dál uvedl, že „nemá smysl jakkoliv věřit takovým novinářům, je to jedna velká mediální žumpa s cílem obelhávat dokola občany“. Součástí příspěvku byla grafika, která podle něj prokazovala propojení Sorose s dalšími projekty v Česku.

Právní zástupkyně nařčené redakce Zuzana Kriaková uvedla, že server žádá veřejnou písemnou omluvu. Přikryl požadavek odmítl, jeho klient podle něj slovem „žumpa“ neměl na mysli zmíněnou redakci, ale novináře celkově.

Napojení na Sorose je podle právníka finanční i personální, a co se týče „podvodného webu“, má údajně další důkazy o pravdivosti tohoto výroku. Jejich přednes ale soudkyně Růžena Kučerová zamítla a zdůraznila, že předmětem sporu je hodnocení Okamurova příspěvku na sociální síti.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků