Hlavní obsah
Zleva primátorka Adriana Krnáčová, kardinál Dominik Duka a náměstek primátorky Petr Dolínek při slavnostním otevření tunelu Blanka v září 2015 Foto: Jan Handrejch, Právo

Čtyři roky tunelu Blanka: Stále bez kolaudace

Na čtvrtek připadá čtvrté výročí zprovoznění tunelů Blanka mezi Hládkovem a Pelcí-Tyrolkou. Komplex tunelů, který se začal stavět před dvanácti lety, je stále ve zkušebním provozu, Praha se ale snaží o jeho kolaudaci.

Zleva primátorka Adriana Krnáčová, kardinál Dominik Duka a náměstek primátorky Petr Dolínek při slavnostním otevření tunelu Blanka v září 2015 Foto: Jan Handrejch, Právo
Čtyři roky tunelu Blanka: Stále bez kolaudace

„Kolaudace finišuje,“ sdělil Právu dopravní náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě). Neuvedl však pracovní termín, v němž se předpokládá změna zkušebního provozu na řádný.

Zkušební provoz pro město mj. znamená, že stamilionové roční provozní náklady musí hradit prostřednictvím Technické správy komunikací (TSK) ze svých investic, nikoli z běžných výdajů. Celková cena díla, která dávno převýšila částku 40 miliard korun, dále roste.

První milion vozidel projel Blankou již během prvního měsíce zkušebního provozu

Exprimátor Pavel Bém (ODS), za něhož byla gigantická stavba zahájena, obhajoval v červnu 2008 celkovou cenu 25,7 miliardy korun. Později tvrdil, že za nárůst nákladů mohou jeho následovníci. Za Béma se přitom při ražbách třikrát propadla zemina, veliký kráter vznikl jednou u ministerstva kultury, dvakrát ve Stromovce.

Tunel po mnoha stavebních a právních komplikacích otevírali dopravní exnáměstek Petr Dolínek (ČSSD) s exprimátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) 19. září 2015. Mezi městem a dodavateli běželo několik arbitráží o miliardy korun, do tunelu také napršelo a bylo třeba měnit kabely.

Nové podzemní spojení se jako severozápadní část vnitřního okruhu rychle zaplnilo auty. Alespoň jeden z tunelů použilo podle dat TSK celkem 135 milionů vozidel, dělá to za čtyři roky každý den v průměru 92 402 aut.

Skoro čtyři stovky nehod

„První milion vozidel projel Blankou již během prvního měsíce zkušebního provozu,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.

Praha ale se spuštěním Blanky nepřijala doporučovaná dopravní omezení. Znamenalo to, že některé příjezdové tahy čelily a nadále čelí zvýšenému náporu aut. Jde zejména o ulici V Holešovičkách, v níž město zaplatilo lidem výměnu oken, a o Patočkovu, v níž se pokládá tichý asfalt. Jiným ulicím se naopak ulevilo, zejména Veletržní, ale třeba i Karmelitské na Malé Straně. Nikoli však Smetanovu nábřeží na pravém břehu Vltavy.

Specifikou Blanky jsou nenadálé události. V dubnu 2018 musely být tunely na 14 hodin uzavřeny kvůli výpadku kamer a bezpečnostních systémů. O jiná překvapení se postarali sami řidiči. V průměru jednou týdně v Blance některému z aut dojde palivo a zůstane stát.

Za čtyři roky se stalo 389 nehod, z toho 17 se zraněním. Do tunelu, jehož jeden tubus měří 5,5 kilometru, také dosud vstoupilo přes 300 chodců. Tunely jsou vybaveny úsekovým měřením a automaticky udělovanou pokutu za překroční rychlosti vyfasuje za měsíc asi 1500 řidičů.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků