Hlavní obsah

Nejhorší letecká tragédie v dějinách Air France je po 13 letech u soudu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V Paříži v pondělí začal soud kvůli leteckému neštěstí z roku 2009, při němž zemřelo všech 228 lidí na palubě letadla společnosti Air France na cestě z brazilského Ria do Paříže. Příbuzní obětí žalují Air France a výrobce letadel Airbus ze zanedbání rizik poruch senzorů a z neschopnosti připravit piloty na z toho plynoucí nebezpečí.

Foto: Profimedia.cz

Příbuzný oběti letecké tragédie Winfried Schmidt držel před soudní místností nápis „Francouzská spravedlnost má 13 let zpoždění“.

Článek

Společnosti Air France a Airbus čelí každá v případě odsuzujícího rozsudku pokutě 225 tisíc eur (přes 5,5 milionu korun). Nikomu nehrozí odnětí svobody, neboť obžaloba míří pouze na letecké společnosti, jež viní ze zabití z nedbalosti. Je to vůbec první případ, kdy jsou obžalovány celé francouzské letecké společnosti, a nikoli pouze jednotlivci, upozorňuje deník The Guardian.

K leteckému neštěstí došlo 1. června 2009. Let AF447 z Ria do Paříže prolétal kolem silné bouře v Atlantiku v oblasti mezi Brazílií a Senegalem, když náhle zmizel z radarů. Posádka Airbusu A330 ani nevyslala volání o pomoc. Při pádu na mořskou hladinu zahynulo všech 228 lidí na palubě včetně 12 členů posádky, a to z 33 různých zemí.

Ačkoli se už v prvních dnech po nehodě podařilo objevit část trosek letadla, nalézt černou skříňku a těla obětí tragédie trvalo téměř další dva roky.

Pád boeingu v Číně byl úmyslný, naznačují záznamy černé skříňky

Svět

Šlo o nejhorší letecké neštěstí v dějinách Air France. Vedlo k zpřísnění bezpečnostních nařízení, změnám v tréninku pilotů a dalším opatřením.

Podle vyšetřování se při bouři kvůli ledovým krystalkům vypnuly senzory rychlosti, letadlo přestalo dostávat informace o výšce a rychlosti, následkem čehož došlo k vypnutí autopilota. Piloti poté nad strojem ztratili kontrolu a letadlo se zřítilo do moře.

Soud má vyšetřit poslední minuty letu a objasnit podíl leteckých senzorů a chyb pilotů na neštěstí.

Upřednostněte bezpečnost před profity, žádají pozůstalí

„Očekáváme nestranný a příkladný soudní proces, aby se už nic takového neopakovalo a aby důsledkem toho oba obžalovaní upřednostnili bezpečnost nad profity,“ uvedla před začátkem soudu Daniele Lamy zastupující skupinu pozůstalých obětí smrtelné letecké nehody.

„Je velmi důležité, že jsme se (v případu) dostali k soudu,“ řekl agentuře AP otec jedné z obětí, Němec Bernd Gans. „Třináct let čekání, je to skoro nehumánní,“ dodal.

Obě letecké společnosti ale pochybení odmítají, ačkoli podle AP už příbuzným obětí poskytly finanční kompenzace. V roce 2019 byla proti společnostem stažena obvinění a nehoda byla připsána chybám pilotů. Vloni ale pařížský odvolací soud rozhodl, že by naopak měl soudní proces díky dostatku důkazů začít.

Agentura AP v minulosti odhalila, že Airbus o technických problémech, které zřejmě zapříčinily i pád tohoto letu, věděl nejméně od roku 2002. Až do neštěstí je ale neřešil. Obžaloba viní Airbus z toho, že neinformoval aerolinky o možných závadách. Air France zase podle obžaloby neupravila trénink pilotů pro případ poruch senzorů při jejich namrzání, ačkoli znala rizika.

„Air France (…) bude i nadále dokazovat, že se nedopustila žádné nedbalosti vedoucí k nehodě, a bude požadovat zproštění viny,“ uvedla společnost pro agenturu AP před pondělním soudním líčením. Airbus před začátkem soudu vyjádření neposkytl.

Reklama

Výběr článků

Načítám