Hlavní obsah

Dodávky dílů pro vylepšené F-35 váznou. Zvýšené náklady dopadnou na všechny zákazníky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Washington

Váznoucí produkce několika málo součástek brzdí dodávky poslední varianty bojového letounu páté generace F-35 označované jako TR-3 (Technology Refresh 3). Její vývoj přitom má stát o miliardu dolarů více, než se plánovalo.

Foto: Denisa Doležalová, Právo

F-35A Lightning II

Článek

V úterý se konalo slyšení výkonného ředitele programu F-35 v Pentagonu generála Michaela Schmidta před podvýborem pro letectvo, jenž spadá pod výbor pro ozbrojené síly. Zákonodárci uvedli, že náklady na modernizovanou verzi F-35 překročily plán o skoro miliardu dolarů (22,4 mld. Kč), což podle smlouvy o vývoji verze uzavřené s firmou Lockheed Martin ponesou američtí daňoví poplatníci a spojenecké země.

Česká republika si chce koupit 24 bojových letadel páté generace F-35A ve verzi Block 4, jejímž základem je právě verze TR-3. Je tak zřejmé, že i na Česko dopadne část zvýšených nákladů, přesné vyčíslení je však v tuto chvíli nemožné.

Vývoj varianty TR-3 se zpožďuje. Jedním z důvodů je, že se hardware pro tuto verzi nevyrábí dostatečně rychle. Lockheed Martin a další společnosti „neplní naše nasmlouvané požadavky“, řekl Schmidt a uvedl, že pro implementaci TR-3 chybí dvě komponenty. „Jestliže se podaří dostat tyto dvě součástky, rychle to doženeme,“ dodal.

Dodávka nové F-35 s novou elektronikou se opět odkládá

Amerika

Neprověřený software

Podle smluv měl Lockheed dodat letos 50 vylepšených letadel F-35 ve verzi TR-3, ale dokončil jich jen 21. Ani ty letectvo nepřevzalo, protože ještě nebylo dokončeno testování nového softwaru.

Schmidt si stěžoval, že provedené simulace nové programové vybavení neprověřily dostatečně. „Přál bych si, aby všechna řešení prověřená v laboratoři fungovala ve vzduchu. Máme řadu oprav, které řeší problémy se stabilitou,“ přiblížil.

Generál také podotkl, že se už provádějí testovací lety verze TR-3 na už vyrobených kusech, a to jak na továrním letišti ve Forth Worthu, tak na základnách Edwards a Patuxent River. Do začátku prosince se uskutečnilo přes 160 testovacích letů.

Podle výrobce by měly být stroje verze TR-3 s novým prověřeným softwarem hotové někdy mezi dubnem a červnem příštího roku, tedy o rok později, než je letectvo mělo původně převzít.

Nový systém oprav by nepřinesl úspory

Zákonodárci se také ptali, proč byla přerušena jednání Pentagonu s Lockheedem o pětiletém plánu údržby F-35. Lockheed se snaží přejít k novému systému oprav, který by stál na skutečných výkonech (PBL) a ne současném paušálním způsobu poskytování objemu náhradních dílů a služeb.

Pentagon vysvětlil, že režim oprav PBL neschválil, protože by nefungoval dobře a nepřinášel by úspory. „Připadá mi divné, že víceletý kontrakt nevede ke snížení nákladů oproti ročnímu,“ upozornil na další podivný aspekt kongresman Donald Norcross.

Kvůli potížím se softwarem dodá Lockheed méně F-35

Amerika

Reklama

Výběr článků

Načítám